Seppo Leskinen: asialinjalla! ryhtiä, rehellisyyttä ja tasapuolisuutta politiikkaan

Kenpä tietäis sen..

Nyt kun luontoa ja ilmastoa tulisi varjella liikenteen pakokaasusaasteilta, niin kysyisin seuraavaa: Kuten tiedetään, varsinkin vanhat autot ja eritoten dieselkäyttöiset, saastuttavat ilmastoa kohtuuttomasti. Tuostahan poliitikot eilen väänsivät. Ja niinpä pääministeri Sipilä sanoi, että vanhan auton muuttaminen biokaasulla toimivaksi maksaa vain noin 2000 euroa. Hyvä...

Mutta jos esim. vanhan diiselin omistaja uhraa ilmaston hyväksi tuon 2000 euroa ja muutattaa saastuttavan kärrynsä ilmastoystävälliseksi biokaasukärryksi niin vapautuuko tuo entinen saastuttaja esim. Dieselveroilta? Tämä on mielestäni erittäin ajankohtainen ja tärkeä kysymys, koska uskon, että varsin moni olisi valmis muuttamaan kärrynsä ympäristöystävälliseksi, jos siitä myöskin hyötyisi jotain. Joten, jos nyt joku tietäisi vastauksen tähän ja kertoisi. 

Terveisin Seppo Leskinen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Käyttövoimamaksu ei muutoksessa poistu, eikä se ole se pointti. Jos tekee muutoksen se on ilmastoteko ei muuta. Pitäisikö olla jotain tårta på tårta, eli valtion tulisi maksaa siitä että parannat maailmaa? Tai maasi ilmaa!!!

Ja vapautuuhan siinä polttoaineen osalta "dieselverosta", koska kaasu on edullisempi tankata. Investointi kuoleutuu monin tavoin siis.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Oletko ihan varma, että vapautuu dieselverosta? Muistelen lukeneeni, että ei vapaudu..

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Joa auto ei toimi dieselveroa pitäisi maksaa. Toki auto pitää muutoskatsastaa.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Lueppa uudelleen, että mitä Ari sanoi.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #5

Seppo halusi lukea sitä mitä halusi, eikä lukenut mitä siinä kirjoitin.

Käyttäjän TimoKeklinen kuva
Timo Kekäläinen

Käyttövoimavero on virallinen nimi dieselverolle. Myös kaasua (metaanipolttoaine) käyttävästä autosta maksetaan käyttövoimaveroa, hieman vähemmän kuin diesel-autosta tosin.

Henkilöautojen käyttövoimaveron määrä vaihtelee käyttövoiman perusteella seuraavasti:

Käyttövoima Snt/pv/100 kg
Diesel 5,5
Sähkö 1,5
Sähkö ja moottoribensiini 0,5
Sähkö ja dieselöljy 4,9
Metaanipolttoaine 3,1

Käyttäjän kostiainenpertti kuva
Pertti Kostiainen

En tiedä pystyykö diisselistä tekeen kaasulla käyvää, epäilen suuresti. Varmasti tulis kalliiksi.
Pensakoneen sen sijaan pystyy.
"Käyttövoimavero määräytyy ajoneuvon käyttövoiman ja massan perusteella. Keskikokoisella kaasuautolla käyttövoimavero on noin 200 euroa vuodessa. Vastaavalla diesel-ajoneuvolla vero on noin 360 euroa vuodessa."

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Just selailin autoja. Skoda Octavia diesel 2011 vero vuodessa 565€. Vastaavalla bensaautoilla jopa alle 200€. Minä en tiedä voiko diesel käyttöistä muuttaa kaasulle, mutta niin Sipilä kuitenkin kertoi eilen televisiossa. Ja puhui in 2000€ kustannuksista.

Käyttäjän kostiainenpertti kuva
Pertti Kostiainen

Mykkänen puhui näin
Eräänlaisena välikauden ratkaisumallina liikenteen päästöjen laskemiseksi kokoomus näkee ympäristöohjelmassaan biokaasun. Se kannattaakin erillistä ”konversiotukea” bensiiniautojen muuttamiseksi kaasuautoiksi. Mykkäsen mukaan tätä tavoitellaan tulevalla vaalikaudella.

Sipilä taitaa olla aika ulkona.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

"Käyttövoimavero on ajoneuvoverolain perusteella perittävän ajoneuvoveron osa, joka peritään niiltä, jotka eivät käytä ajoneuvonsa polttoaineena bensiiniä. Käyttövoimaverosta käytetään puhekielessä usein nimitystä dieselvero, koska käyttövoimamaksua suorittavat useimmiten ne, joilla on dieselkäyttöinen henkilöauto, pakettiauto tai kuorma-auto."

Käyttövoimaveroa maksetaan autoista, jotka eivät käytä polttoaineena bensiiniä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Diesel on lytätty nurkkaan, mutta maailma on täynnä asioita joiden oikea tola on yleisen mielipiteen vastainen. Joku tahallisesti mustamaalaa asioita, oman politiikkansa mukaiseksi. Se ei ole yhteisten asioiden hoitoa vaan oman napin kiillottamista ja pyrkyä yhä suurempaan valtaan.

Tuo Maaseudun Tulevaisuuden artikkeli kertoo omaa totuuttaan ja on minun mielipidettä lähempänä kuin vaikkapa Sepon avauksessa esitetyt kliseet dieselin haitallisuudesta.

Dieselin päästöt ovat typpeä hiilidioksidia ja nokea. Hiilidioksidia sii paremman hyötysuhteen ansiosta vähemmän kuin bensiinikäyttöisillä autoilla. Noki taas on kai se perimmäinen vihan lähde, mutta se vähentää ilmastonmuutosta estämällä auringon säteilyä maahan saakka, typpeä ilmassa on muutenkin jo valmiiksi.

Onhan se dieselinkin vahingoksi luonnolle, mutta ei mitenkään erityisesti muita polttomoottoreita pahempi. Se, että kaatopaikkakaasua hyödynnetään on tietysti plussaa kaasuautoille. Mutta biodieselillä ajo on samaa plussaa.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Siniset on hallituspuolue ja hallituksella on kohta neljä vuotta ollut valta vaikuttaa toimillaan liikenteen pakokaasupäästöihin.

Nykyiset puheet ovat pelkkää vaalisumutusta ja Sinisten osalta viimeisiä pakokauhupäästöjä ennen katoamista poliittiselta kartalta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Diesel-henkilöautosta ei oikeastaan kannata biokaasuautoa tehdä, sillä se käyttää koko ajan käydessään myös dieseliä, vain 30-40% vähemmän. Bensiinimoottori puolestaan käynnistyy kyllä aina bensiinillä, mutta vaihtaa hyvin nopeasti kaasun puolelle sataprosenttisesti.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Tavalliseen tapaan tapaavat nytkin mennä sekaisin ilmastoon vaikuttavat päästöt ja terveydelle haitalliset päästöt.

Dieselautoa markkinoitiin ilmastonmuutoksen estäjänä, ja sitähän se onkin. Dieselin hiilidioksidipäästöt ovat tehoon suhteutettuina todella pienet.

Sitten huomattiin typen oksidit ja pienhiukkaset sekä niiden haittavaikutukset ihmisten terveydelle. Niinpä kuppi keikahti nurin ja bensiinimoottorista tuli taas hyvä asia.

Asiaa seuranneena en muuta tiedä kuin sen että poliitikot tekevät päätöksiä (tekivät tässäkin asiassa) noin 20 vuotta vanhan tiedon pohjalta sotkien sen tiedon vielä väärään yhteyteen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset