Seppo Leskinen: asialinjalla! ryhtiä, rehellisyyttä ja tasapuolisuutta politiikkaan

No aikoihin sitä on eletty..

Ökyalueella Helsingissä asuva ja sossun tuilla elävä ei aio ottaa edes työtä vastaan, jos palkka ei ole yli 2600€/kk.  Piti oikein hieraista silmiä, kun tuota tietoa luin..

Lähdin palkkatyöhön 1965 viisitoista vuotiaana. Tein töitä lopuilleen neljäkymmentä vuotta, enkä koskaan ole saanut palkkaa 2600 €/kk. Mutta en myöskään ole asunut ökyalueilla. Olen asunut siten, että olen itse pystynyt asumiseni kustantamaan. Myöskin kotikasvatukseni on lähtenyt siitä, että siten elää, kuin pystyy hankkimaan...

Niin, että aikoihin sitä on eletty....

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (106 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Mielestäni jokainen tuilla elelevä terve ihminen pitäisi pakottaa vaikka ympäristön siivouksiin, jos ei muuta työtä löydy. On käsittämätöntä, että tuilla elävä voi oikein kerskua sillä, että ei aiokaan ottaa työtä vastaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Olisikohan Leskisellä linkkiä juttuun? Tällaiset lähteettömät jutut aina hiukan haiskahtavat.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Varmaan haiskahtaa jos on taipumusta puolustaa puheena olevaa elämisen tyyliä...
Verkkouutiset.fi

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #4

Puolustan tässä lähinnä verifioitavissa olevia asioita. Ei olisi ensimmäinen kerta, että täälläkin jutut muuttuvat MV-lehden tyyliin hyvin omintakeisesti.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #9

Leskisen kertomuksen takana ovat kansalaisaloitteen alullepanijan Martin-Éric Racinen mietteet, joiden mukaan hänen ei kannattaisi ottaa vastaan työtä, jonka kuukausipalkka olisi alle 2600 euroa. Ei Racinelle ole siis tarjottu työtä tällä palkalla, vaan alkuperäinen Iltalehden juttu perustuu Racinen omiin puheisiin.

Kokoomuslainen verkkolehti näyttää uutisoinnissaan keskittyvän aloitteentekijän syyllistämiseen:

https://www.verkkouutiset.fi/il-aktiivimallialoitt...

ja alkuperäinen iltalehden juttu, joka ei näytä läheskään yhtä raflaavalta:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712282200635...

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #71

Juuri näin.
Iltalehden jutusta selviää myös, että meidän Viides kolonna haukkuu aivan väärää puuta.

Henry

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #72

Kyllä vaan. Juttu on kirjoitettu mustamaalaamaan kansalaisaloitteen laatijaa. Ja voihan tuota kaveria arvostella. Eivät hänen arvonsa ole maanrakentajien arvojen kanssa sopusoinnussa.

Itse olen sitä mieltä, että yhteiskunta on rakennettava sellaiseksi, että työn tekemistä arvostetaan ja työstä seuraa kaikenlaista mukavaa. Siitä on saatava rahaa. Koska kapitalistinen yhteiskuntajärjestelmä tarvitsee myös työttömyyttä, sitä on voitava sietää. Toki perustulo ja muut etuudet ajavat siihen, että osa luo elämäntapansa tukien varaan.

Minusta sellaisiakin on voitava sietää ja voidaan jopa ajatella, että niitäkin tarvitaan. Jos ei muuten, niin filosofian vuoksi: kyseenalaistamaan oravanpyörässä huhkivien toiminnan mielekkyyttä.

On pidettävä huolta, ettei toimettomien joukko muodostu liian suureksi ja että työn tekemistä todella arvostetaan.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #79

"Eivät hänen arvonsa ole maanrakentajien arvojen kanssa sopusoinnussa."
???? Miten ei ole jos mies toimii vapaaehtoisena kouluttajana maanpuolustushommissa?

Suomessa ei ole perustuloa, etkä varmaan sitä tarkoittanutkaan.
Perustulo eroaa nykysysteemistä siten, että kansalainen on vapaa tekemään erilaisia duuneja, vapaa opiskelemaan jne. Nythän ei saa tehä esim. yleissivistäviä sivustoja tai oppia yli määrätyn pisterajan, muuten saa karenssia, vaikka tekisi näitä öisin.
Kokemusta on.

Henry

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #71

Arvelin siis aivan oikein kommentissani 9.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

1970-luvulle asti näin oli miehillä. Työttömät laitettin vankien kanssa kuokkimaan gulagille, Seutulaan. Naiset keskitettiin irtolaisina leireille (jos heillä ei ollut aviomiestä tai perhettä). Sit valtio huomasi et on halvempaa ja vähemmän byrokraattista hoitaa työttömyyttä maksamalla työttömyyskorvausta. Ja kyseinen pakkotyö oli tehotonta sekä markkinahäirikkö.

Ps. Onx Sepillä valmista listaa millä alueilla työttömät eivät saa asua?

Käyttäjän lempan kuva
Anne Lempinen

Pantaiskos ne paperittomatkin, joita nyt hyysätään ja halpaa on, vai.... kuin myös muutkin matut siivoamaan edes omat sotkunsa?

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Jos minulta kysyt, niin kyllä.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

"Ökyalueella Helsingissä asuva ja sossun tuilla elävä ei aio ottaa edes työtä vastaan, jos palkka ei ole yli 2600€/kk. Piti oikein hieraista silmiä, kun tuota tietoa luin.."

Mistä tuon luit? KOKareiden MV-lehdestä?
Tuo väittämäsi on täyttä roskaa. Lue uudelleen ja tutki lähteet.

Henry

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Lue Seppo täältä:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712282200635...

Jos uskot Kokkarilehden juttuihin, niin liity kokareihin.
Siniset on jo puolueena mennyttä.
Tuskin kehtaavat tulla vaalien alla toreille.

Henry

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Ökyalueella Helsingissä asuva ja sossun tuilla elävä ei aio ottaa edes työtä vastaan

Noinko on? Nyt on sitten kiireesti kepun johtamassa Kelassa ja Sinisten terveysministerin ohjeista lipsuttu pahasti.
Stvm-ministeriöstähän on lähetetty ohjeet tukien saamisen ehdoista mitä Stvm-valiokunnassa on päätetty.

Olisko Sipilän hallituksen ministereiden aika terästäytyä ja vaatia Kelan henkilökunta kuultavaksi miksi annettuja ohjeita ei ole noudatettu.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Kauppatieteiden maisteri luuttuaa lattioita Turussa - tuskainen kommentti työnhausta: ”Joskus tekee mieli luovuttaa”
Maanantai 1.1.2018
IL
Hän jatkaa edelleen myös siivoojana.
-  Työssä sinänsä ei ole mitään vikaa, mutta kieltämättä turhauttaa, kun ei pääse hyödyntämään pitkälle vietyä koulutustaan. Hakemuksia olen lähettänyt melkein joka päivä.
-Joskus tekee mieli luovuttaa,
-kun ei saa hakemuksiinsa minkäänlaista palautetta.
En tiedä, onko vika työnantajissa vai koulutusjärjestelmässä.

Nuorissako vika vai Yrittäjissä ja päättäjissä?
Kalliit opiskelut lattianluuttuamista varten motivoi "hyvin" nuoria?

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Varsinainen lähde, jota kokkarilehti väärensi MV-tyyliin:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712282200635...

Henry

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ja juuri tämä ”alle 2600 e/kk työtä” kartteleva henkilö on tehnyt tuon kansalaisaloitteen vastustaakseen itsensä ja muiden työttömien aktivointia !

Olipa todella tympeää luettavaa. Tuli asia selväksi yhdellä lukemisella.

Tällaiset herra Racinet tuhoavat Suomen.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Ja se tuossa on käsittämätöntä, että tuollaisen lorvimisen puolustajia tuntuu löytyvän pilvin pimein....

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #15

Kerroppa Seppo Leskinen, kuinka fyysisesti rasittavaa oli putkanvahtina ja junanlähettäjänä toimiminen ?

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #15

Mikset kerro meille järjestelmää joka työllistäisi kaikki. Sen sijaan käyt heikoimpien kimppuun syyttämällä heitä asiasta mille he eivät mitään voi.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #15

Toinen porvarien propakanda:
: 8.10.2013
Opiskelijoiden verkkolehti Tuima kertoo Punavuoressa asuvasta Tatusta, joka saa kuussa 1100 euroa puhtaana käteen tekemättä mitään.
Haaga-Helian toimittajaopiskelijoiden verkkolehden juttu sosiaaliturvan varassa elävästä Tatusta .

Kela-vastasi:Täytyy olla aika fakiiri joka pääsee sossun/kelan/työkkärin seulan läpi
jos ei täytä tukien ehtoja.
Kaikkien 3 ehdot on täytettävä ja kaikki nuo on yhteydessä toisiinsa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #76

Toimittajakoulukkaat siis opetetaan alusta lähtien "oikeaan" asenteeseen ja lähestymistapaan. Minä kun luulin, että toimitusten esimiehet pistävät hyvää tarkoittavat rivitiedonvälittäjät kirjoittamaan noita juttuja. Se onkin heille opetettu toimittajakoulussa jo selkäytimiin.

Tuo selittääkin paljon. Ehkä Leskinen hämmästelee ja pöyristelee sitä seuraavaksi.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Pekka Toivonen
Jutussa annetaan lähde, vaikka toivotaan, ettei kukaan avaisi sitä.
Kokkareiden MV-lehti vääristelee:
Lue lähde:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712282200635...

Henry

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Opiskelijat ja yleinen asumistuki
Manner-Suomessa vuokralla asuvat opiskelijat voivat saada yleistä asumistukea 1.8.2017 alkaen.
Asumistukea voivat saada myös asumisoikeus-, osaomistus- tai omistusasunnossa asuvat.
Ja mikä oli Hallitus joka asumistuesta päätti?

Jk.Asumistuen varallisuusrajahan poistui .Siksihän asumistukimenot lisääntyi yli 100milj/v.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Hienoa argumentointia Leskiseltä: "kun minä itte 1960-luvulla" Q.E.D. Sehän se onkin vetävä argumentti 2010-luvulla.

Verkkouutiset on EK:n poliittisen osaston pää-äänenkannattaja ja siten tietysti objektiivisuudessaan ylittämätön. Hehän eivät mitenkään tarkoitushakuisesti valikoi eikä muotoile. Sitä toki valitusosasto II:llakin uskotaan ja viestiä kritiikittä eteenpäin toitotetaan.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen
Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Leskinen voisi testata hankkia asunnon vuokramarkkinoilta ilman luottotietoja. Ei sitä ihminen noin vaan asuntoja vaihtele.

Käyttäjän HeikkiJokinen kuva
Heikki Jokinen

Maailman väsynein juttu on hyökätä henkilöä vastaan, kun asiakommentit loppuvat. Sitä on nyt harrastettu tässä Aktiivimallin kansalaisaloteasiassa Kokoomuksen ja Sinisten toimesta. Noloa ja hävettävää, oikein kaksinkertaisesti. Ensimmäinen nolous oli ajaa läpi työttömiä kansalaisia kyykyttävä laki ja toinen nolous ovat nämä adhominemit kansalaisaloitteen alullepanijaa vastaan.

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

Aktivointimallista voidaan olla mitä mieltä vaan, mutta tämä aloitteen tekijä on itse elävä esimerkki, että jotain toimia tarvitaan. Tälläkin jampalla oli kaksi kesken jäänyttä korkeakoulututkintoa, puhuu useita eri kieliä, mutta syytttää 9:n vuoden työttömyydestä lähinnä te-toimistoa, kun ei pääse ruotsin kurssille tai ei makseta ajokorttia. Juurin tämän tyylisille tapauksille aktivointimalli olisi täysin ok. Työllistyminen ei näytä riippuvan kuin itsestä.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Pekka Keskinen

Samaa mieltä. Jos pystyy olemaan Helsingissä 9 vuotta työttömänä, ei varmasti halua ottaa vastaan mitään työtä !

Nämä hihhulit sitten saavat koko järjestelmän, ay-liikettä myöten, puolustamaan järjestelmässä olevia keinottelijoita. Näillä tyypeillä ei ole pienintäkään aikomusta ottaa työtä vastaan, koska yhteiskunta maksaa heidän ylläpitonsa.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Varsinainen lähde, jota kokkarilehti väärensi MV-tyyliin:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712282200635...

Henry

Käyttäjän ArtoNakkila kuva
Arto Nakkila

Sen enempää kantaa ottamatta esimerkkihenkilön motiiveihin työn vastaanottamisesta alle 2600€ palkkatulon työstä, mielenkiinnosta tein pikaisen laskutoimituksen tuloista sekä menoista.

Palkkatulo 2600€ - vero ja muut vähennykset vähintään 30%
jää nettotuloiksi 1820€. Tästä tulosta suoritetaan ulosottomaksut.
Turvarajan ollessa: velallinen yksin 672,30 €. Tämä summa vähennetään 1820 eurosta ja loppusummasta 1147,70€ suoritetaan ulosotto, joka on 2/3 eli 66% 757,5€.

Elämiseen jää

turvaosuus 672,30€
ulosoton jälkeinen summa 390,22€
yhteensä 1062,52€.

Asumistuki lasketaan bruttotuloista, joten hänelle ei jää oikeutta asumistukeen. Näin ollen hän maksaisi koko 800 euron vuokran itse. Tämän jälkeen elämiseen jäisi 262,52€, mikä on alle perustoimeentulotuen normin (vähintään 485€) eli hän joutuisi hakemaan perustoimeentulotukea.

Tämän laskelman perusteella en ihmettele vaikka joillakin ei olisi työn vastaanottaminen mielekästä 2600€ palkalla.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Ja sitä perustoimeentulotukea ei välttämättä saa koska ulosottovelkoja ei katsota menoiksi.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Ahkera ja omatoiminen tekisi vielä virapelihommina vaikka jotain siivoushommaa ja hakisi ilmaisen leivän leipäjonosta. Omatoimisuutta sitä kaivataan oman elämän ja talouden petraamiseksi.. Minusta on rumaa olla toisten elätettävänä, jos on terve ihminen. Ja tämän sanon vaikka missä ja milloin vaan...

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

Niin en tiedä koskeeko ajatusmallisi tuota edellä olevaa laskelmaa, vai yleisesti ottaen palkkatasoa.
Minun mielestä ihmisen pitää pystyä tulemaan toimeen yhdellä työllä. Tein itse kolmetoista vuotta kahta työtä ja sitäkin aika hullun lailla, mitä se hyödytti, Tietenkin elintaso on korkeampi, mutta niin on siipiveikkojen määräkin. Kyllä verotus pitää huolen siitä.
Keneltäkään ei pidä vaatia että heidän pitää tehdä kahta tai kolmea työtä, että tulee toimeen. Ei veroinkaan tänä aikana kun toiset mittaa ne voitot omiin plakkareihin.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Seppo kirjoitti:
"Ahkera ja omatoiminen tekisi vielä virapelihommina vaikka jotain siivoushommaa ja hakisi ilmaisen leivän leipäjonosta. Omatoimisuutta sitä kaivataan oman elämän ja talouden petraamiseksi.. Minusta on rumaa olla toisten elätettävänä, jos on terve ihminen. Ja tämän sanon vaikka missä ja milloin vaan..."

Täyttä paskaa, koska et lue lähdettä: Hän tekee mm. vapaaehtoista maanpuolustustyötä.

Pidin sinua aikoinaan kunnian miehenä - en enää.

Henry

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Kerro tuo myös sopeutumisrahoilla oleville ex-kansanedustajille jotka verovaroilla välttelee töihin menemistä.
jopa 6000e/kk-40 asti alle 40v terveenä työkykyisenä.
Pääomatulot ei vaikuta sopeutumisrahaan.

12 työttömän kk tuki elantoon n.500e yhdelle?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Laskennassasi on virhe:

Helsingissä asuvalle 2700 ansaitsevalle sairaanhoitajalle jää veron ja muiden vähennysten jälkeen käteen 2328 euroa. Helsingissä asuvalle, 2080 euroa ansaitsevalle lähihoitajalle jää verojen ja maksujen jälkeen käteen 1793 euroa.

Veronmaksajain keskusliiton laskurin mukaan veroprosentiksi tulisi 25,2, mutta kirkollisvero on Helsingissä 0,39 % alempi kuin tuossa laskelmassa ja kunnallisvero 1,36 prosenttiyksikköä alempi. Oikea veroprosentti olisi siis 23,55 paikkeilla, jolloin nettotuloksi jää 2014 euroa.

Olet oikeassa siinä, että hän jää edelleen toimeentulotukirajan alle (447 euroa). Mutta laskelmassa et ota huomioon sitä, että hänen ulosottovelkansa valtiolle supistuu joka kuukausi 894,46 eurolla.

Kun kyse on muutaman kuukauden luottokortilla elämisestä yhdeksän vuoden takaa, velka lienee kuitattu kokonaisuudessaan alle vuodessa. Sen jälkeen kaverin ansio nousee lähes yhdeksälläsadalla eurolla kuukaudessa.

Eihän toimettomuus ei voi koskaan olla noin kannattavaa. Tai saa. Eikähän se itse asiassa ole koskaan ollutkaan. Laskelman laatijan virhetulkinnastahan tässä jutussa kaikkiaan alunperinkin on ollut kysymys.

Käyttäjän ArtoNakkila kuva
Arto Nakkila

"Laskennassasi on virhe:

Helsingissä asuvalle 2700 ansaitsevalle sairaanhoitajalle jää veron ja muiden vähennysten jälkeen käteen 2328 euroa. Helsingissä asuvalle, 2080 euroa ansaitsevalle lähihoitajalle jää verojen ja maksujen jälkeen käteen 1793 euroa.

Veronmaksajain keskusliiton laskurin mukaan veroprosentiksi tulisi 25,2, mutta kirkollisvero on Helsingissä 0,39 % alempi kuin tuossa laskelmassa ja kunnallisvero 1,36 prosenttiyksikköä alempi. Oikea veroprosentti olisi siis 23,55 paikkeilla, jolloin nettotuloksi jää 2014 euroa."

En tiedä mitä lukuja olet laskenut ja millä veroprosenteilla, koska antamasi esimerkit eivät stemmaa mitenkään yhteen.

Kirjoitat oikea veroprosentti olisi 23,55%.

Esittämäsi bruttotulo 2700€ mistä vähennetään verot 23,55%, jolloin oikea nettotulo on 2064,15€, eikä tuo esittämäsi 2014€.
Mutta mikäli tämä laskettaisiin oikein, kyseiseen veroprosenttiin tulee lisätä Työttömyys sekä sairausvakuutus maksu joka on 7,75% jolloin kokonaisprosentti on 31,3%. Näin bruttotulosta 2700€ jää nettopalkaksi 1854,90€.

Mutta mikäli tarkoitit esimerkissäsi minun käyttämääni 2600 euron bruttotuloa, niin sitten olet laskelmissasi vielä enemmän hakotiellä. Itse käytin laskelmassani vähintään 30 prosenttia, joka oli vähimmäisarvio vero- ja sotemaksuista. Nyt kun tarkensit Helsingin kaupungin veroprosenttia, niin kyseinen esimerkkihenkilö maksaa näitä maksuja yhteensä 31,3% joten 2600 euron bruttotulosta jääkin nettosummaksi 1786,20€.

"Kun kyse on muutaman kuukauden luottokortilla elämisestä yhdeksän vuoden takaa, velka lienee kuitattu kokonaisuudessaan alle vuodessa."

Kyseinen henkilö eli luotolla kuusi kuukautta. Tänä aikana kertynyt velkasumma lienee kohtalaisen suuri, sekä yhdeksän vuoden aikana kertyneet korot ovat kasvattaneet velkapääomaa huomattavasti. Kun ottaa huomioon ulosmittauskustannukset ja velan jatkuvasti kasvavan velkapääoman, niin pidän epätodennäköisenä velan olevan kuitattu alle vuodessa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #83

Laskelmasi ei edelleenkään pidä paikkaansa.

"Palkansaajan verolaskurin tuloveroprosenteissa on huomioitu:
* valtion tulovero,
* kunnallisvero (keskimääräisellä kunnallisveroprosentilla 19,86),
* kirkollisvero (keskimääräisellä kirkollisveroprosentilla 1,39),
* yleisradiovero,
* sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksu 0,0 ja päivärahamaksu 1,53 prosenttia,
* palkansaajan TyEL-maksu 6,35 prosenttia (18-52 v. tai 63-67v.),
* työttömyysvakuutusmaksu 1,9 prosenttia,
* vain verottajan viran puolesta automaattisesti tekemät vähennykset."

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/palkan...

Kun palkansaajan palkkatulot vuodessa ovat 31000 (2600 kuukausipalkalla 31200), tuloveroksi, pitäen sisällään kaikki nuo luetellut elementit, tulee 24,6 %). Tästä pitää vähentää tuo Helsingin pienemmän kunnallisveroprosentin vaikutuksesta 1,36 ja kirkollisveron 0,39 prosenttiyksikköä, jolloin prosentiksi jää 22,85.

Ulosottovelkaan maksetaan tällöin 889 euroa ja käteen jää yhteensä vähän yli 50 euroa enemmän kuin sinun laskelmassasi. Ero ei toki ole suuren suuri. Ulosottovelan lyhennys on merkittävästi suurempi.

Laskin omassa, edellisessä kommenttissa esittämässäni, laskelmassa työntekijän saavan lomarahaa puolet kuukausipalkastaan ja tein laskelmani sen vaikutuksen huomioonottaen. Laskelmassani näyttää tosiaan olevan muutaman kympin virhe tulonsaajan tappioksi.

Nämä laskelmat perustuvat keskimääräisiin tuloveroihin ja niissä ei huomioida tulonhankkimisvähennyksiä tai muuta sellaista, vero voi siis olla pienempikin. Väitteesi ja laskelmasi ovat edelleen täysin hakoteillä (10 prosenttiyksikön heitto on mielestäni merkittävän suuri) myös reaalimaailmaa silmällä pitäen. Nuo ensimmäisen kommenttini alussa mainitsemani kuukausipalkkatiedot olen katsonut kyseisten henkilöiden palkkakuiteista marraskuulta. Molemmat hoitajat asuvat ja työskentelevät Helsingissä. Kummallakaan ei ole tulonhankkimisesta tai asuntolainoista vähennyksiä.

Luotoista tein rohkean olettaman, että henkilö olisi käyttänyt luottokorttivelkaa. Jos henkilöllä on ollut vaikkapa kaksi luottokorttia, velan suuruus ei ole voinut kasvaa paljoakaan yli 4 000 euron. Lisäluottokorttien hankkiminen tai kulutusluottojen hakeminen pankista työttömyysaikana olisi tyssännyt luottokorttivelkaan ja työttömyyteen. 4000 euron suuruisen luottovelka kasvaisi korkovaikutuksineen 10% vuosikorolla laskettuna 9432 euroon. Tuo on laskettu koron osuuden kuukausittain lainaan lisäten. Ulosottomaksujen ja myöhästymisistä aiheutuneiden käsittelykustannusten vaikutukset lienevät siinä tuhannen euron kieppeillä.

Toki on mahdollista, että työttömäksi jäätyään kaveri onkin ottanut pikavippilainoja, joiden korko voi olla vaikkapa yli 40 % vuodessa. Tällöin lainattu summakin voisi olla tuota laskemaani summaa korkeampi. En yhtään tunne yhtään pikavippifirmojen riskinhallintaa, joten sellaisten lainaajien mahdollista käyttöä en uskalla edes lähteä arvioimaan tai sellaisella spekuloimaan.

Joka tapauksessa työtä tekemällä ja ansaitsemalla kaveri voisi lyhentää velkaansa ja antaa työpanoksensa yhteiskunnan hyväksi. Laskentamallia, jossa ulosottovelan lyhennyksen osuutta ei huomioida kaverin eduksi, pidän itse valheellisena.

Tällä valheellisuusväittämää en tässä tapauksessa kohdista kunnioittamaani vastaväittelijään Arto Nakkilaan, vaan alkuperäisen laskelman esittäjään ja kansalaisaloitteen perustajaan. Kaikki esitetyt tiedot ovat toki spekulatiivisia ja tarkoitushakuisia niin hänen puoleltaan kuin omaltanikin puoleltani.

JK. Veroprosentti laskee yhdellä kokonaisella prosentilla jos kaveri ei kuulu kirkkoon tai eroaa kirkosta työlliseksi ryhtymistään edeltävän kalenterivuoden aikana.

Käyttäjän ArtoNakkila kuva
Arto Nakkila Vastaus kommenttiin #99

https://prosentti.vero.fi/VPL2017/Sivut/Henkilotie...

Verohallinnon laskurin mukaan 31 000€:n vuosiansiolla tulee veroprosentti (sisältäen kirkollis-,yleisradioverot+päivärahamaksu) +TyEl 6,15%+työttömyysvakuutusmaksu 1,6%= 30%. Sama prosenttiluku, jonka jo ensimmäisessä kommentissani laitoin.

Käyttämäsi palkansaajien tuloveroprosenttilaskurin antama prosentti, samoilla kriteereillä, on noin 5% pienempi.

Itse luotan enemmän verohallinnon antamaan tulokseen.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #103

Höpö höpö.

Et tainnut edes käyttää kyseistä laskuria. Verohallinnon laskuri ei kerro veroprosenttia suoraan, vaan se kertoo veron ja maksujen määrän: 31 200 euron vuositulolla se on 4 959,10 (15,9%). Ja kuten kirjoitat, verohallinnon laskurin summaan tulee lisätä 7,75 %. Yhteensä verot ja maksut ovat siis tuon laskurin mukaan 23,65 %. Se ei suinkaan ole sama kuin mitä ensimmäisessä kommentissasi laitoit.

Et edelleenkään ole ottanut huomioon sitä, että jo ensimmäisen vastaukseni alussa vertasin antamaasi laskelmaa kahteen oikeaan tulo- ja niistä seuraavaan tuloverototeumaan. Nuo kaksi hoitajan palkkaa perustuvat siis ihan oikeisiin lukuihin kahden, ihan oikean, henkilön palkkakuiteissa. Siitähän minä tiesin jo lähtökohtaisesti sinun laskelmasi olleen metsässä.

Laskemmepa niin tai näin, laskelmiesi virhe on vaihdellut vaihteluvälillä 6,35 - 11,2 prosenttiyksikköä liian korkeana.

EDIT:
Verohallinnon laskurin ja Veronmaksajain keskusliiton laskurien välinen erotus johtuu sinun laskentatavassasi olevasta toisesta virheestä:

Eläke- ja työttömyysvakuutusmaksu lasketaan koko tulosta. Sen jälkeen tuo Eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuksi määräytynyt summa vähennetään kokonaistulosta samassa yhteydessä kuin tulonhankkimisvähennys. Tuloveron määrä lasketaan tuosta vähennetystä kokonaissummasta. Kokonaistuloveroprosentin saat laskemalla nuo veroluontoiset maksuerät yhteen ja jakamalla se kokonaistulon määrällä.

Sinä lasket ensin veroprosentin ja sen jälkeen lisäät nuo osat laskurin antamaan veroprosenttiin. Saat tulotasosta riippuen noin puoli prosenttiyksikköä suuremman tuloveroprosentin.

Veronmaksajain keskusliiton sivuilta käyttämäni laskuri on vuodelle 2018, kun taas vero.fi -sivusto laskee edelleen kulunutta vuotta. Prosentti on 0,3 prosenttiyksikköä pienempi vuonna 2018 verrattuna vuoteen 2017. Helsingin kunnallisverohan taas pienenee vuodelle 2018 0,5 prosenttiyksikköä, joten veroprosentiksi tulee jäämään vuonna 2018 22,35 prosenttiyksikköä. Virhemarginaalisi on siis tänä vuonna jo 7,65 prosenttiyksikön suuruinen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

"Veronmaksajain keskusliiton laskurin mukaan"

Suosittelen käyttämään verohallinnon laskureita. Ne ovat luotettavampia. Niiden kaavat ja määrittelyt ovat samoista päistä kuin niiden ohjelmien jotka laskevat ennakonpidätykset ja lopullisetverotkin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #91

Muuten käyttäisinkin, mutta Verohallinnon laskuri laskee vain tuon tuloveron. Veronmaksajain keskusliiton laskuri laskee kaikki veroluontoiset maksut kätevästi suoraan yhteen.

Lisäksi verohallinnon laskuria käytettäessä on selaimen välilehti näköjään suljettava ja käynnistettävä ohjelma kokonaan alusta uudelleen, kun haluaa vertailla tulon muuttumisen tai lasten lukumäärän vaikutuksia kokonaisveroprosenttiin. Pelkkä alkuun palaaminen ei riitä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #100

Verohallinnon laskuri osaa laskea niin YEL:n kuin TyEL:nkin mukaan sekä sairausvakuutusmaksut. Ainoa mitä se ei osaa, ovat ulkomaantulot, urheilijoiden palkkiot sekä optiot.

Olen myös osannut käyttää niitä siten, että oeln päässyt palaamaan ja tekemään vaihtoehtoisia laskelmia erilaisilla lähtöarvoilla syöttämättä kaikkia uudelleen (selaimena Chrome sekä Windows:lla että Linuxilla).

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #102

Anteeksi, tarkoitin, että Vero.fi laskee verojen ja maksujen määrät. Se ei määritä veroprosenttia, vaan veroprosentti pitää laskea summaamalla verot ja veroluonteiset maksut yhteen ja jakamalla se yhteenlasketulla palkkatulon määrällä.

Lopputulos on ihan sama, kunhan vain muistaa Veronmaksajat.fi -laskurissa korjata kotikunnan kirkollisveron ja kunnallisveron keskimääräisestä oikeaksi.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Kyllä näitä juttuja paisutellaan. IltaSanomissa on 50 vuotias nainen joka kertoo tekevänsä 3-6 tuntia päivässä työhakemuksia. On tehnyt jo kahden vuoden ajan.

On käyttänyt työhakemuksiin kahdessa vuodessa 1 560 tuntia, jos on tehnyt hakemuksia kolme tuntia päivässä arkipäivinä. Itse väittää tehneensä 3-6 tuntia päivässä ! Kertoo saaneensa aikaan 182 hakemusta. En tiedä mitä tähän sanoa !

Minä sanon, että hakemuksen tekemiseen menee 10 min sen ensimmäisen hakemuksen tekemisen jälkeen ! CV ja aikaisempi työkokemus ei miksikään muutu ! Hakemukseen ei tarvitse muuta kuin uudet osoitetiedot ja hiukan muuttaa kokemuksensa painotuksia uuteen avoimen paikan hakuehtoihin.

Tämä nainen ei luultavasti tule koskaan saamaan töitä sieltä mihin hän on itse asettanut rimansa. Pitäisikö yrittää laskea rimaa ? Kaikesta heijastuu kyllä halu olla kotona ja vaikertaa surkeaa kohtaloaan. Kuvasta ei voi olla tekemättä johtopäätöstä, että ympäristö on ihan mukava ! 37 € leikkaus ei tuota taloutta kaada.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-20000...

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Onko tuolla työttömällä mielestäsi liian kaunis koti vai, pitäiskö vähän rumentaa ympäristöä että kelpaisi sinullekkin?

Eiköhän se 50 vuotta ole jo se rajapyykki naiselta kuin mieheltäkin ettei töihin enää huolita, työnantaja katsoo liian vanhaksi.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Kommenttisi eivät ole tästä maailmasta....

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #23

Sun kommenttisi eivät ole siitä maailmasta missä työtön elää.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #24

Eiipä niin, koska en ymmärrä toisten kustannuksella lorvimista...

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #25

Joo no kai tässä pitää olla vaan ihan hiljaa kun työttömyysasiathan eivät minua suoranaisesti koske. Lorvin mahtavan suurella työkyvyttömyyseläkkeellä sinun rahoillasi.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #26

Seppo Leskinen ei ole kuulunut työttömyyskassaan ja hänen eläkkeensä tulee valtion bujetista, joten hyvä on huudella.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #66

Menetkö, Aimo, omasta mielstäsi liiaksi henkilökohtaisuuksiin kommenteissasi. Blogistin työhistoria ei ole minun nähdäkseni ollut tämän blogin aiheena.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #25

"Eiipä niin, koska en ymmärrä toisten kustannuksella lorvimista..."

Harvemmin ihminen kehuu sillä ettei jotain ymmärrä.... onnistuit siinäkin... täydellisyyttä ymmärtämättömyydessä... toivottavasti elämä noinkin myöhäisellä iällä sinua opettaa vielä.. Ei ihme että näyt olevan "sinisiä"... Soinin oppilapsia, vaan missä lienee sinunkin hillotolppasi... veikkasit väärää hevosta ja ainoat kunnon hillotolpat jäivät nykyisille sinisille ministereille... Suomen ja suomalaisten onneksi eivät jää asemiinsa pitkiksi aikaa..

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #25

Markkinatalouden mekanismiin kuuluu se, että osa ei työllisty. Jos haluaa kaikille töitä pitäisi systeemi muuttaa kommunismiksi. Sitäkö haluat?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #25

Saatko itse palkkasi verovaroista kuten julkisenpuolen työntekijät ja kansanedustajat?
Ketkä palkkasi maksavat veroillaan ?
Kerro nyt sitten miten täällä yksikään välttyy maksamasta veroja?
Annoin pikkupojalle 7v viikkorahaa hän osti sillä R-kioskista jotain.ALV 24%.

Välillinen vero alv 24% 7 vuotiaalta.

Käyttäjän niklaschristianrenner kuva
Niklas Renner Vastaus kommenttiin #25

Täällä blogissa on nyt pohdittu herra Leskisen eläköitymisikää. Huomioiden kommenttisi #25 ja sen, että olet usein vaatinut eläkkeiden korottamista, niin ehkäpä haluat ilmoittaa, minkä ikäisenä jätit työelämän, niin ei synny kiusallisia huhuja.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #24

Jokainen työtön on yksilö. On halventavaa puhua työttömistä nimettömänä massana, joka täyttää jonkin määriteltävissä olevan työttömien maailman.

Tunnen sekä elämäänsä tyytyväisiä työttömiä ja työllistettyjä että työttömyydestä ja työstressistä kärsiviä ihmisiä. Ja me elämme kaikki aivan samassa maailmassa.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #27

Kyllä. Työtön on yksilö ja yksilönä pitäisi kohdellakkin. Itselläni oli kokemusta olla työkyvytön työtön ennenkuin pääsin eläkkeelle. Ei ollut helppoa, ketään ei kiinnostanut invalidi työmarkkinoilla.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #24

Oikeasti äitisi, isäsi ja muut perheenjäsenesi ovat rakentaneet tätä maata ja maksaneet veroja enemmän kuin mitä ovat saaneet yhteiskunnalta takaisin päin. Joten turvat tukkoon niiltä, jotka kiukuttelevat muiden rahoilla elämisestä.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #29
Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Pitääkö tällaisen marginaali-ilmiön takia määrätä kollektiivirangaistus kaikille? Aina löytyy ääriesimerkki puolustamaan sitä omaa näkemystä. Siltä esimerkiltä saa vedettyä maton alta, kun lähtee pohtimaan kuinka yleinen se on.

Perustuuko voimaan tulevan kannustinlain puolustelu vahvalle kärjistämiselle ja vastakkainasettelulle?

Kannattaako kärjistäjiä ja vastakkainasettelun lietsojia äänestää?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Jorma Nordlin

Voisitko edes kuvitella, että juuri tällä aktiivimallilla löytyvät ne puutteet joita järjestelmä pitää sisällään.

Aktiivimalli ei tietenkään heti ole valmis järjestelmä, mutta se kehittäminen oikeudenmukaiseksi syntyy kokemuksen kautta.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Pitikö sitten valita kollektiivirangaistus kaikille marginaalisen ryhmän vuoksi, kun parempiakin vaihtoehtoja on?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #33

Jorma Nordlin

Sinä puhut kollektiivirangaistuksesta. Minulle ei ole kyllä valjennut, että kaikki keinot työttömien aktivoimiseksi olisi rangaistus.

Tuo ajattelutapa, että keinot lisätä työllistymistä olisi rangaistus on jo selvä vihje siihen, että antakaa työttömien olla omissa oloissaan. Mikä se rangaistus on ? Työttömien pitää nykyisinkin olla aktiivinen.

Aktiivimallissa on muutaman % pudotus korvaukseen siitä, että ei halua olla aktiivinen. Kyllä haluttomat siihenkin korvauksen putoamiseen sopeutuvat kuten tutkimukset ovat osoittaneet. Ne kuuluisat asinatuntijat, joita on kovasti kehuttu ja ylistetty mielipiteistään hallituksen toimia kohtaan, ovat sitä mieltä, että aktiivimalli lisää työpaikkoja.

"Kiivasta vastustusta herättäneellä aktiivimallilla puututaan pitkittyneeseen työttömyyteen ja se on hyvä asia, sanovat tutkijat.
ON HYVÄ, että työttömyyden pitkittymiseen puututaan, koska se on Suomessa iso ongelma, sanovat tutkijat."

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #53

N.s. aktiivimallissa ei vain rokoteta niitä jotka "eivät halua olla aktiivisia". Siinä ei mitata työttömän aktiivisuutta eikä varsinkaan heidän halujaan.

Jos työttömyyttä haluttaisi alas, pitäisi synnyttää työpaikkoja. Se ei näitä aktiivimallien pyörittelijöitä näytä kiinnostavan vaan ja ainoastaan työttömien rankaiseminen siitä, että työpaikkoja ei ole eikä työnantajat heitä palkkaa.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #53

"Aktiivimalli" on vain propagandistinen heitto.
Vaikka olisit kuinka aktiivinen, se ei auta jos et saa/jos ei ole työtä - sinua rangaistaan kuitenkin.

Henry

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

N.s. aktiivimalli on susi jo syntyessään.

Miksi pitää ehdoin tahdoin ensin tehdä sutta ja sekundaa? Siksikö, että voi myöhemmin kehua parantaneensa?

Niinkuin tuo omavastuuaika. Tämä hallitus juuri vähän aikaa sitten nosti sen viidestä seitsemään päivään ja nyt tässä yhteydessä taas laskee sen takaisin viiteen.

Onko tämän hallituksen taktiikkana siis ensin tehdä väärin jotta pääsee sitten kehumaan korjauksilla?

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Kansalaisaloite työttömän aktiivilain purkamiseksi on saanut jo yl 88000 allekirjoittajaa. Oleskeluyhteiskunta on suosiossa, hullu on se joka töitä tekee viisas elää vähemmällä.
1960-70 luvulla kylät tyhjeni PohjoisKarjalassa lähdettiin työnperään. Ei maksettu työttömyydestä kotisohvalle. Ei ollut subjektiivistä oikeutta lapsilla päivähoitoon vaan kiikutettiin yksityiselle, ei ollut asumistukia, asuttiin mitä erilaisimmissa loukoissa alivuokralaisena.Mutten kyllä kadu sitä aikaa oli positiivinen ote elämään. Tämä pohjoismainen yhteikunnan hyvinvointimalli kaipaa päivitystä valtion velkataakka on jo yli 100 miljardia joten on hallituksen pakko suitsia menoja.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kyllä olikin ennen asiat niiin paljon paremmin kuin nykyisin: kesät lämpimiä, läski valkoista ja köyhät tiesivät paikkansa.

Tällä nyt suosiossa olevalla kansalaisaloitteella ei ole mitään tekemistä n.s. oleiluyhteiskunnan kanssa. Tuo termihän on kokkuli S.Niinistön lanseeraama työttömien haukkuma. Kansalaisaloitteessa on kyse nykyisen hallituksen älyttömän ja tehottoman virheen korjaamisesta.

P.s. Valtaosa tuosta valtion velan kasvusta viime vuosina on jaettu verohelpotuksina hyväosaisille.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Pikku kysymys koskien marginaalista mutta toimenpiteen tarkoitushakuisuutta kuvaavaa pikkuryhmää: aktivoiko n.s. aktiivimalli myös sopeutumiseläkkeellä olevia entisiä kansanedustajia vai katsotaanko heidät jo aktiivisuusmielessä menetetyiksi passiiveiksi joille kuitenkin pitää korvauksia maksaa entiseen tapaan?

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Onko tuolla Helsingin ökyalueella muilla, kun tukien varassa elävien varaa asua?
Helsinki menisi konkurssiin, jos kaikki tuen saajat siirrettäisiin Kymenlaaksoon taikka Pohjoissuomeen.

Käyttäjän VesaPeltola kuva
Vesa Peltola

Tähän suuntaan pitäisi mennäkin. Ei asuminen pääkaupungissa toisten varoilla pitäisi olla mikään ehdoton kansalais- tai ihmisoikeus. Vuokrataso työntekijöille varmuudella laskisi, jos tarjontaa tulisi enemmän. Koko yhteiskuntan hyötyisi.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Eiköhän asuntojen hintataso saataisi peremmin kohdalleen pikemminkin niin, että asuntoja rakennettaisi siksi, että ihmiset saisivat asuntonsa eikä siksi, että niiden rakentajat ja omistajat voittonsa.

Nythän rakentaja ja rakennuttaja ovat useimmiten yksi ja sama taho jolle on edullisinta talojen tuleminen mahdollisimman kalliiksi. Samaten vuokranantajille on sitä edullisempaa mitä kalliimpia vuokrat ovat ovat eli tarjonta ei saa olla kysyntää kyllästyttävää. Sama niukkuuden optimointi on hyödyksi omistusasuntoja kauppaaville. Tuossa pelissä asunnontarvitsija jää kovastikin kapitaalien jalkoihin ja se näkyy hinnoissa.

Syyllisiä eivät siis ole pääkaupungissa asua haluavat. Sitä paitsi meillä on perustuslailla taattu oikeus valita asuinpaikkamme. Sitä ei kai vielä ole työttömiltäkään kumottu, vai mitä? Tosin hinnat suorittavat karsintaa suurimmalle osalle ettei Peltolan kiusaksi köyhät alati pyöri nurkissa. Toki joku saattaa vielä sukulaisten tai perheen tuella olla haisemassa mutta eiköhän aika korjaa senkin ja paikat siistiydy siltäkin osin.

Käyttäjän VesaPeltola kuva
Vesa Peltola Vastaus kommenttiin #44

Itse ymmärtäisin oikeuden valita asuinpaikkansa siten, ettei yhteiskunta määrää missä voin asua. Oikeus ei mielestäni pitäisi olla vaatia asuntoa tietystä osoitteesta tai paikkakunnalta muiden maksamana. Ajatukseni voi olla perustuslainvastainen, mutta mielestäni yhteiskunnankin on elettävä varojensa mukaisesti. Silloin saavutetuista eduista on tingittävä. Jos Helsingissä on pula asunnoista ja toisaalla tyhjillään olevia asuntoja, niin ei liene kenenkään etu vain rakentaa kalliilla uusia asuntoja Helsinkiin ihmisille joiden maksukyky ei riitä edes asumisen kulujen maksamiseen pääomakuluista puhumattakaan. Tämä on taloudellisesti typerää.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Markkinatalous on nyt sellainen, kysyntä nostaa hintoja ja se pyritään varmistamaan.
Enpä usko, että moni pääkaupungissa asuva tykkäisi, jos asuntojen hinta laskisi Kotkan hintatasolla eli n. €500 neliö.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #45

Moni asuu myös vuokralla jolloin neliöhintojen lasku voisi olla ihan paikallaan.

Toisaalta asunto ei saisikaan olla sijoitus vaan --- asunto.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem Vastaus kommenttiin #52

Kruunuhaan 22 neliö yksiön vuokralla saisi Kotkasta 100 neliön lukaali.
Asunnot ovat sijoituskohteita etenkin kasvukeskuksissa, kysyntä turvataan maaltamuutolta ja maahanmuutolla.
Jos kysyntä laskisi omaisuuden arvo romahtaisi, joten pääkaupunkiseutu tarvitse myös kaikki ne tuensaajat, muuten kupla romahtaisi ja Kruunuhaan vanhat talot menisivät purkuun niin kuin muuallakin.

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen Vastaus kommenttiin #45

Vantaa on keksinyt uuden mallin kohtuullistaa asuntojen hintaa rakentamalla 15 neliön asuntoja, joissa makuuparvi lasketaan asuinpinta-alaksi. Neliöhinta on vähän korkeampi, mutta asunnon kokonaisvuokra alempi kuin normaalin yksiön. Nerokasta.
Ei muuta kuin tekemään 3 x 5 monikerroksisisia perheasuntoja, parvella ja tikapuilla saadaan isommille perheille kohtuuhintaisia asuntoja.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Seppo, kun olet saanut työskennellä palkannauttijana valtion leivissä koko ikänsä niin olisin hyvin varovainen hyökkäämään varsinkin niiden työttömien kimppuun jotka ovat joutuneet irtisanotuksi yksityisektorilta. Katsos, yksityissektorilla toimiva henkilö on palkanansaitsija. jonka on päivittäin ansaittava palkkansa, tiedän tämän koska työskentelin metalliteollisuudessa viidellä eri vuosikymmenellä.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Kertomansa perusteella Seppo on kyllä eläköitynyt jo 55-vuotiaana. Nuorehko työkykyinen mies alakanut nauttimaan muiden kustantamista eduista. Kuulostaa kalliille yksilölle yhteiskunnan näkökulmasta.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Joo, vaikuttaa rintamakarkurilta. ;)

Henry

Käyttäjän niklaschristianrenner kuva
Niklas Renner
Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen Vastaus kommenttiin #89

"Palkkatyöhön 15-vuotiaana ja liki 40 vuotta työelämässä." Tuostahan se on laskettavissa. Miehen omasta kertomasta.

Käyttäjän niklaschristianrenner kuva
Niklas Renner Vastaus kommenttiin #93

#93
Voi olla näinkin. Itse tulkitsin tuon niin, että mies on ollut ensikertaa työssä 15v, ja tehnyt sitten aikuisena 40 vuotta yhtäjaksoista työtä, niin kuin hänen ikäluokassaan yleensä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #93

Muille työeläkettä on kertynyt vanhempana vaikka maksut on peritty.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Täällä on melkoinen määrä harhaluuloja nykyajan työnhausta. Kuvitellaan esimerkiksi, että työpaikkoja voi hakea sarjatyönä hitusen muuttamalla saatetta. Osin voi, mutta ei sitä ainakaan saa.

Lähes aina työpaikkaan joutuu tekemään hakemuksen kilometrin pituisella verkkolomakkeella, jossa kysellään kaikki yksityiskohtaisesti ja lisäksi on työhön liittyviä erilaisia kohdennettuja kysymyksiä. Nämä vievät todella paljon aikaa ja ovat erilaisia riippuen työnantajasta.

Joillain tuntuu olevan myös kuvitelma, että työttömällä olisi joku etu haussa työnvaihtajiin nähden - ei todellakaan ole. Riskittömämpää työnantajalle on palkata työnvaihtaja ja useimmiten näin käy. Mielikuvan luominen työttömistä ö-luokan kansalaisina vain vahvistaa tätä. Kuitenkin moni on joutunut työttömäksi erilaisten yt-neuvottelujen yms kautta. Esim nykyinen Telia entinen TeliaSonera on 15 vuodessa vähentänyt Suomessa työntekijöitä 7000:sta vähän yli kolmeen tuhanteen. Yli puolet on saanut lähteä.

Jos työtön kuvittelee saavansa edes mahdollisuuden haastatteluun tulee hänen hakemuksensa ja erityisesti työilmoitukseen vastaavan saatteen olla tarkoin tehty ja kiinnostava vastaten tehtävän vaatimuksiin sekä tarpeisiin. Vaikkapa paristasadasta HR-henkilön saamasta hakemuksesta erottautuminen ja työttömyydestä huolimatta varteenotettavaksi hakijaksi pääsy vaatii paljon. Tämä pitää ymmärtää nykyisessä työttömyystilanteessa töihin pääsemisessä.

On ikävää, että aloitteen tekijän taustojen kautta pyritään vesittämään koko asia. Moni on ollut siinä onnellisessa asemassa, ettei ole koskaan kompastunut ja kohdannut työttömyyttä. Esim Nokialta/Microsoftilta ja useilta niiden alihankkijoilta joutui tuhatmäärin väkeä työttömäksi ja usein samalta paikkakunnalta vaikeuttaen työnsaantia. Jos työttömyys alkaa pitkittyä ollaan jo sitten todella lirissä.

Moni tuntuu olevan kaukana työttömien todellisuudesta eikä aidosti tiedä heidän haasteistaan sekä mieluusti niputtaa heidät yhdeksi laiskaksi massaksi.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Mä laiton kuluvana vuonna jokusen sata hakemusta ja muutamaan haastatteluun pääsin. Nollosoppareita kyllä tarjottiin, niistä ei vaan iloa ole. Opiskelin myös, siitä kiitos TE-toimistolle.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Jos yleistää muslimien sikailuja saa syytteen vihapuheesta ja rasismista mutta työttömien yleistäminen työvieroksujiksi katsotaan hyväksyttäväksi. Voi aikoja ja tapoja.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Ihanaa kun Makkonen sai taas muslimit vedettyä tähän keskusteluun.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

On Makkosen kommentissa nyt jotain, työtön ökymaahanmuuttaja asu ökylukaalissa kruunuhaassa.
Niin kun tämä on Kanadasta kotoisin oleva, tuo ilmaisu hyväksytään.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #62

Mitä jos itse menisit vapaaehtoisena maanpuolustushommiin, kouluttajaksi, kuten haukkumasi suomalainen.

Henry

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem Vastaus kommenttiin #67

Taisi olla Henryllä liian vaikeaksi.
Viitasin erään Töölön suunalla päämajan pitävän verkkojulkaisun ökyotsikointiin

Parempa tättä vuota toivotaen.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #82

Krrunuhaka, josta kirjoitit, ei ole lähelläkään Töölöä.
Taisi mennä liian vaikeaksi ymmärtää tämä?

Henry

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem Vastaus kommenttiin #85

Verkkolehti joka käytti nämä ilmaisut, ilmoita käyntiosoitteeksi Töölö, täältä Kotkasta katsottuna Kruunuhaka on samassa suunnassa matka noin 130 km.
Sen verran tiedän niistä kun 80 luvulla pidin kauppa Kruunuhaassa ja asunto oli Töölössä.
Verkkolehden ilmaisuja käyttäen ökyalueella oli minulla kauppa ja asuin ökytöölössä.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus Vastaus kommenttiin #88

H.B:"Krrunuhaka, josta kirjoitit, ei ole lähelläkään Töölöä.
Taisi mennä liian vaikeaksi ymmärtää tämä?

FVV:"Sen verran tiedän niistä kun 80 luvulla pidin kauppa Kruunuhaassa ja asunto oli Töölössä."

Freddy vs Henry. 6-0. :)

PS missä Freddy tuo kauppasi oli ja mitä siellä kaupittelit? Oma nuoruuteni meni tuossa kaupunginosassa aika pitkälti.

Käyttäjän HarriMulari kuva
Harri Mulari

@49 Oho, oisko Makkonen tajunnut vahingossa jotain? Siis sen, että yleistäminen on perseestä?

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Ei löydy asiaa, etteikö Makkonen saisi vedettyä mukaan EU:a tai muslimeja.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

"Työväenpuolue"PS kuoriutui pikimusta porvari siniset.
Jossa siniset oppi toistamaan kepu,kok Mantraa kun pääsivät edm.apupuolueeksi takinkäännöllä.

Voipi olla rökäletappio tulossa jos jatkavat tuolla linjalla.
Kepu,kok,rkp kannattajat ei vaihdu sinisien äänestäjiksi.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Siniset ovat jo käytännössä "historian roskatynnyrissä".
Kunhan viimeisiään pyristelevät.

Henry

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Varakkaiden vanhempien elättämä nuori saattaa saada toimeentulotukea – hänellä on ”täysi-ikäisen oikeudet”
Vaikka Kela ei myönnäkään toimeentulotukea vanhempiensa elättämälle nuorelle, Heikki Hiilamon mukaan Kela ei pysty valvomaan, maksavatko vanhemmat lapsensa kuluja.
Julkaistu: 9.5.2017

Pieni porsaanreikä jätetty tuohonkin.
JK.Luulisi sen käyvän yhtä hyvin kuin köyhimpienkin tukien kohdalla?

Laskee tulot yhteen+asumistuki ja menot. Toimeentulotuella 487e/kk ei ihmeitä makseta.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Seppo Siniset ovat hyvätuloisten asialla. Silti ymmärrän Sepon tekemää ratkaisua.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset