*

Seppo Leskinen: asialinjalla! ryhtiä, rehellisyyttä ja tasapuolisuutta politiikkaan

Tanskan tuulivoima rikkoo ennätyksiä

Tanskassa tuotetusta sähköstä jo lähes 40 prosenttia tuli viime vuonna tuulesta, kertoo maan energia-asioista vastaava ministeri. Vuonna 2013 osuus oli 32,7 prosenttia.

Tanskan tavoitteena on nostaa tuulivoiman osuus sähköstä 50 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.

Teimme nyt selvän maailman ennätyksen, hehkutti energiaministeri Rasmus Helveg Petersen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (103 kommenttia)

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski

Tällä hetkellä Tanskan maalla tuulee. Tuulivoimaa 3919 MW ja lauhdevoimaa 1587 MW vienti 664 MW.

Sähkön hinta Tanskan 1 ELSPOT markkinoilla 14,92 €/MWh TAnska 2:lla, Skandinaviassa 25,45 €/MWh, SUomessa 34,98 €/MWh http://www.fingrid.fi/fi/sahkomarkkinat/voimajarje...

Eurostatin mukaan kuluttajan maksaman sähkön hinta TAnskassa 30,35 c/kWh Suomessa 15,38 v/kWh. Kauppa se vaan kannattaa, mutta kelle.

Pekka Heliste

Tanskalla on hyvä varavoima, Norjan vesivoima.Kovalla tuulella pumpataan Norjassa vettä varastoon ja tyynellä lasketaan vesivoimalaitosten läpi

Ei Tanskakaan tuulella selviä, sitä voi olla tavalisesti vain 20-30 %, mutta tuo Norja pelastaa niin, että voisi olla mahdollista nostaa tuulivoiman osuuden 50 %

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Olisikko tanskalaisten ollut viisasta antaa energiasuunnittelunsa suomalaisille tuulivoimanvastustajille?

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Tanska on tehnyt tuulivoiman viennistä jättibisneksen. Vestas jakelee parhaillaan osinkoa viime vuoden tuloksestaan. Vestaksen markkinaosuus oli pari vuotta sitten 25 % maailman tuulivoiman toimittajista. Kauppa se on , joka kannattaa. Juutithan ovat tunnetusti kauppiaskansaa.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #34

Olisipa meilläkin bisnesmiehiä...

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #34

Vielä viisaampia juutit olisivat olleet, jos olisivat myyneet kaikki myllynsä muille ja tehneet pari ydinvoimalaa omalle kamaralle.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #38

Ydinvoiman rakentaminen on niin hiivatin hidasta touhua ja sähköä tarvitaan koko ajan. Suomessa kuulemma yksityinen taho rakentaa ydinvoimaa, mutta kaupungit ja kunnat riiataan rahoittajiksi. Jospa Tanskassa kunnat eivät lähde rahoittamaan ja liikemiehiltä ei löydy varoja. Muuten, Pyhäjoen atomilaitosta vastustetaan lahden toisella puolen asti.

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #41

Miksi lieneekään hidastunut? Runsaskätisesti tuettu tuulivoima syö niiden kannattavuutta, jotka pystyvät tuottamaan sähköä jatkuvasti, kun mylläreille on annettu vapaus sekundasähköään verkkoon työntää ja muiden pitää huolehtia säätövoimasta.

Järki täysin hukassa.

Käyttäjän IlkkaJrvel kuva
Ilkka Järvelä

Jos ihailee Tanskan energiapolitiikkaa, on syytä ihailla myös sähkön hintaa tanskalaisille. Kun seuraavan kerran saat sähkölaskun, kerro summa kahdella ja saat tietää sähkölaskusi hinnan jos olisit Tanskassa.

Tunnetuista syistä Tanskalla ei ole vesivoimaa. Heillä ei myöskään ole ydinvoimaa, joten tuulivoiman lisäksi Tanskalla on käytössään fossiilista polttamista. Kun tuulee paljon, Tanskalla lienee energiaa omiin tarpeisiin, myös myytäväksi. Mutta kun tuuli tyyntyy, tanskalaiset joutuvat käynnistämään varavoimaloitaan ja lisäksi sähkökatkosten välttämiseksi joutuvat ostamaan sähköä sähkömarkkinoilta Nordpoolista, käytännössä kai Norjasta ja Ruotsista kulloinkin pörssissä vallitsemalla hinnalla. Sähköpörssi toimii niin että kun kysyntä on kovaa, hinta nousee ja tällainen tilanne on silloin kun Tanskassa ei tuule. Mutta kun Tanskassa tuulee, sähkön hinta sähkömarkkinoilla putoaa murto-osaan kovan kysynnän ajoista ja niinpä Norja ja Ruotsi sulkevat vesivoimaloidensa padot ja ostavat tanskalaista tuulisähköä halvemmalla kuin itse pystyisivät sitä tuottamaan. Niinpä Norja ja Ruotsi maksavat vain murto-osan siitä samasta sähkömäärästä jonka Tanskalle myyvät.

Ja kuka maksaa kaiken tämän lystin? Tanskalaisetpa tietenkin. En kyllä lähtisi kopioimaan Tanskan systeemejä tänne Suomeen.

Pekka Heliste

Ei se noin mene, sähkön hinta ei määräytyy noin. Ei Tanskan ole pakko myydä halvalla,we voi myydä Saksaan ja muualle Eurooppaan,jos Norja maksaa liian vähän.

Pörssi on siitä kätevä,että sähkön saa se,joka maksaa eniten.

Eivätkä ne Wnorjan ja Ruotsin sähköyhtiöt voi myydä oman maan yrityksille kuin markkinahintaan. Kos ruotsalainen firma ei maksa tarpeeksi niin myydään Suomeen tai Venäjälle

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

"Ei se noin mene", silloin jos tuulee niin joka maassa ne tuulivoimalat tuottaa sähköä..-se on kallis ongelma joka ei tuulivoimaloita rakentamalla korjaannu.
Pohjoismaissa tuotettiin jouluaattona tuulivoimaa ennätyksellisellä teholla. Tanskassa sähkön hinta kääntyi negatiiviseksi.

http://yle.fi/uutiset/tuulivoiman_tuotanto_huipuss...

Ruotsalainen tietotoimisto TT:n mukaan tanskalaiset tuulivoimayhtiöt joko antoivat sähköä ilmaiseksi tai jopa maksoivat siitä, että joku otti vastaan niiden tuottamaa sähköä. Esimerkiksi kello 3 jouluyönä yhtiöt maksoivat sähkön ostamisesta 56 äyriä kilowattitunnilta.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #19

No varmaan kuluttajakin tuosta jo hyötyy...mutta, eikös lapoja voisi pysäyttää turhan sähkön tuottamiseksi? Olen ollut siinä uskossa, että ohjauskeskus sijaitsee aina jossain päin, tuulivoimallekin.

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro Vastaus kommenttiin #21

Turhasta sähköstä tuottaja saa valtion takuuhinnan, ei se tuottaja välitä mitä sille sähkölle tehdään. Kuluttaja maksaa kuitenkin koko tuotannosta vaikka ei sitä käytä. Tässä se tuulivoiman "nerokas tariffi" näyttää kyntensä.. Tanskassa on EU:n korkein sähkön hinta.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #19

Kysymys on tukkuhinnasta, kuluttaja-yrityshinta on eri asia

Ihmisten on vaikea ymmärtää, että kyseessä on kaksi eri markkinaa.

Niillä on sidos, mutta kuten kerroin , useimmat tekevät sopparinsa jollakin periodilla eikä sähkön hinnan heilahtelu näy välittömästi kuluttajan laskussa

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen Vastaus kommenttiin #72

Tämä kuluttaja maksaa Nordpoolin Suomen sähköenergiahinnan joka tunnilta erikseen kyseisen tunnin kulutuksen mukaan. Tuntihinta on tiedossa edellisenä päivänä ja se vaihtelee täällä verottomana 2-20 c/kWh, enimmmäkseen n. 4c/kWh. Siihen sitten lisäksi siirtomaksut ja alvit ja sähköverot. Viime vuoden kokonaiskeskihinta oli 10,5 c/kWh.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Tuulivoman kannatus ja vastustus ovat Suomessa saaneet uskonnon aseman...

Huomannet, Leskinen, että on yhtä vaikeaa puhua tuulivoimasta järkevästi kuin vaikkapa huumausaineista, johon uskonnon tunnusmerkit myöskin sopivat. Puhumattakaan ydinvoimasta.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Niinpä, mutta kauheinta, että rikollisuuskin tunkee samaisille tuulimarkkinoille.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Oli markkinat mitkä tahansa, rikollisuus tunkee sinne.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Onko Leskinen puhunut järkevästikin ?

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro
Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

No ei, mutta Remes sentään....

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Suomella ei samoja edellytyksiä tuulivoimaan kuin Tanskalla. Tanska matalana suuren tuulisen meren rannalla. Suomi metsineen ja tuulta demppaavine mäkineen vähätuulisemman vesialueen naapurina. Unohdetaan meille kallis tuulivoima.
Tukeudutaan atomivoimaan, kunnes saamme kehitettyä aurinkovoiman. Tosin atomivoimaa sekin.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Sähkön hinta 40-kertaistui Tanskassa.

Tuulivoimarakentamisen myötä sama tulee tapahtumaan myös Suomessa.

http://www.taloussanomat.fi/energia/2013/06/07/sah...

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Niinpä näyttää kun tuulivoimaa oli saatavilla liian vähän. Kunhan rakentavat lisää, niin se koituu kuluttajan eduksi eikä moista pääse sitten tapahtumaan ainakaan tuulivoiman vähäisyyden takia. Hyvä huomio sulla, kun linkitit tuollaisen tosiasian.

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro

Leskinen, ennen kuin lähdet lisää esittelemään loogista ajatteluasi, kysyn, että mitä saadaan tulokseksi kun kerrotaan nolla kahdella tai millä tahansa luvulla?

Tuulivoiman luonteeseen kuuluu tuulettomat jaksot, jolloin tuulivoimalat tuottavat vähä tai ei lainkaan sähköä, voivat jopa kuluttaa sähköä. Kun ei tuule niin ei tuule ja vaikka tuplataan kapasiteetin, sillä ei ole vaikutusta lopputulokseen!

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #29

Mitä luulet minun ajattelevan kommentistasi?

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro Vastaus kommenttiin #30

Kommentti on tarkoitettu esimerkiksi! Toinen asia mikä pitää huomioida Tanskan kohdalla on se seikka, että tanskalaiset eivät pysäytä hiilivoimaloitaan lainkaan, eli ne käyvät rinnan tuulivoimaloiden kanssa. Mieluummin myydään tuulivoimakapasiteettiä ulkomaille kuin otetaan riskiä, että kaikki sähköntuotanto olisi pysähdyksissä. Tällä tavalla toimittaessa CO2 -päästöt kasvavat ja niinhän ne ovat kasvaneet Tanskassa.

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro Vastaus kommenttiin #30

Suomi on vapaa maa. Jos ihan välttämättä haluat tuhota rahaa, niin tee se omilla rahoillasi ja investoi tuulivoimalaan. Veronmaksajien rahojen syytäminen tällaiseen hölmöilyyn pitäisi kaiken järjen mukaan olla rikoslain nojalla rankaistavaa.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #33

Ettei sinulla mene vähän överiksi tuo tuulivoiman vastustaminen?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #35

Seppo, oletko pannut merkille etteivät persut varpusparvena ole olleet näkemyksiäsi kannattamassa.
Tarkoittaako tämä sitä, että persut ovat sinua lukuunottamatta todella tyhmiä?

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #68

Tyhmä kommentti ja vielä tyhmempi kysymys..."järjenjättiläiseltä."

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #69
Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Seppo, väärä huomio.

Sähkön hintapiikki syntyy silloin, kun ei tuule. Ja kuten tiedetään, kun tuuli tyyntyy Tanskassa, niin se tyyntyy Ruotsissakin.

En ymmärrä mitä hehkuttamista on tuulivoiman ennätysmäisessä rakentamisessa.

Kun tarpeeksi rakennetaan myllyjä, niin kyllähän se takuuvarmasti jossain vaiheessa riittää koko Tanskan ja jonkun toisenkin maan tarpeeseen.

Ongelma on ensinnäkin se, että se maksaa jumalattomasti ja toisekseen, kun tuuli tyyntyy, niin sitten ollaan ilman sähköä. Ja kolmanneksi säätövoimalat tupruttavat koko ajan CO2-päästöjä ilmaan.

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #40

Ja neljänneksi. Myllyt ovat kovin lyhytikäisiä.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #40

Tuuli ei tyynny koskaan. Aina tuulee jossain päin - Suomessakin.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi Vastaus kommenttiin #45

Miksi pakkaspäivinä Figridin tilastot näyttävät tuulivoimalle 0 MW?

Sehän me tiedetään kyllä, että Honkajoella tuulee aina, mutta muualla Suomessa ei.

JOS EI TUULE TANSKASSA NIIN EI TUULE RUOTSISSAKAAN
http://www.talouselama.fi/uutiset/taas+murtui+yksi...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #45

Minä muistan talvia ettei viikkoihin tuullut missäänpäin Suomea. muistaakseni 1956 ja 1967-68, niin myös 65 ja 66 olivat tuulettomia tammi-helmikuussa.

Pekka Heliste

Kysymys on hetkellisesti hinnasta,ostajat suojautua kiinteähintaisilla/pitkäaikaisella sopimuksilla hintapiikkejä vastaan. Esim minä teen sopparia normaalisti vuodeksi kiinteällä hinnalla.

Hintapiikkejä jakautuvat silloin painoarvollaan kaiken sähkön hintaan.

Kärsijöitä ovat ne,jotka eivät osaa ostaa

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Verotulojen käyttö itsessään kannattamattoman toiminnan rahoittamiseen tuuliveljeskunnan eduksi on rikos. Julkisen rahan antaminen tällaiseen toimintaan vaatii rikostutkintaa, minne ne rahat menee? Paljonko on tuulisähköä tuotettu tuulella ja miten se on todennettu kun valvomot on Hampurissa, tai Espanjassa jne.. kts. tuulivahinko.fi

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Tuulivoimaa vastustetaan niin kauan että sen tuki julkisista varoista loppuu. Vastustus ei ole ongelma, ongelma on tuulivoiman hulppea tuki, joka uhkaa tehdä ilman tukea toimivista hyvistä ja kannattavista sähköntuotantomuodoista kannattamattomia.
Minä en leiki tässä asiassa. Kusetus on loputtava, ajattele vähän ostatko 105 euron ulkomaisen sekunda vispilän, jos 30 eurolla saat kotimaisen priima vispilän.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #42

Onko joku tuollaista kauppaa tyrkyttänyt?

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #44

Etkö ymmärtänyt Hannun vertauskuvaa?

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Kaima Seppo ; ehtisitkö kuunnella tästä A-studiosta puoli minuuttia, siirrä kursori kohtaan 50:30 ja siitä kuuntelu noin 30 sekuntia eteenpäin.

http://areena.yle.fi/tv/2449677/#/play

Mitä Sinun mielestä keskustan, kokoomuksen , demareiden ja persujen edustajat sanovat?

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Kuuntelin silloin kun ohjelma tuli suorana. Taisivat olla yhtä mieltä siitä, että sovituista sopimuksista pidetään kiinni. Benin puheenvuoro oli kiinnostava.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Kaima, jos nyt kuuntelit uudestaan ; toimittaja yksiselitteisesti sanoo, niin ainakin minun korvani kertovat; .." kaikkien leikkauslistalla on tuulivoimatuki.." ja tämän kaikki myöntävät.

Mitä tämä Sinun mielestä tarkoittaa?

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #55

Tarkoittanee tietysti sitä, että tuet lopetetaan, jos kerta enemmistö on sitä mieltä, jos kerta.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen Vastaus kommenttiin #59

Olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Olemmehan siinäkin samaa mieltä, että jos tuet loppuvat sen jälkeen ei yhtään kaupallista tuulivoimalaa Suomeen pystytetä?

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #61

Emme ole. Tuulivoimaa rakennettiin ennen tukiakin, mutta päättäjien mielestä liian hitaasti, joten tukien myötä sille annettiin vauhtia. Asiantuntijoiden mukaan tuulivoima on jo kannattavaa ilman tukiakin. Kunpa kaikki energiantuotanto tulisi toimeen ilman tukia. Mutta tästähän olemme aivan samaa mieltä, eikö niin?

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Tähän on vielä sanottava, että kun tuuli pyörittää generaattoria, niin se on varmasti puhdasta ja ilmaista. Eihän tuulella ole vielä hintaa, tietääkseni?

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Jos tuulivoima olisi tuotantokustannuksiltaan ilmaista, niin tuotantotukea ei tarvittaisi. Tosiasia on se, että ilman subventiota Suomeen ei rakennettaisi tuulivoimaa ollenkaan.

Unohdat myös, että sähkö ja energia ovat kaksi eri asiaa ja Tanskassa kuluttajasähkön hinta on kaksinkertainen Suomeen verrattuna.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Sähkö Tanskassa neljäkymmentä kertaa Suomea kalliimpaa

Voimme valittaa Suomen korkeaa hintaa 5,2 c/kWh perjantain, mutta Tanskassa sähkö maksaa viisi aamupäivän tuntia neljäkymmentäkertaisesti eli 200 c/kWh.

Tanskan Jyllannissa sähkö kerta kaikkiaan loppuu 11.00 - 13.00 eli siellä joudutaan turvautumaan kulutusrajoituksiin, ja sähkön hinta on rajoitettu järkevään maksimiin kaksi euroa kilowattitunnilta. Ilmeisesti tuuli tyyntyy eikä korvaavaa hiilivoimaa ole tarpeeksi.

http://www.sahkolamppu.com/2013/06/762013-sahko-ta...

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Tanska on matala saarivaltio, jonka yli tuuli käy melkein nonstop. Tuulienergia lienee luonnollinen valinta maalle.

Tapani Lahnakoski

Ei se silti kelpaa perusvoimaksi Tanskassakaan, Suomesta puhumattakaan.

Kari Savinen

No huh huh. Kyllä tätä tuulivoima aiheuttaa paljon vastustusta ja myös kannatusta, hyvä niinkin.

Otan taasen tämän vanhan sanonnan käyttöön, Tuulivoima on vesivoiman ohella vanhin energiantuotannon tapa. Pienehköjen tuulivoimaloiden kannattavuus on täytynyt olla aikanaan suhteellisen hyvä, koska niitä Tanskassakin vielä näkee, nimittäin tosi vanhoja myllyjä joilla on aikanaan jauhettu viljaa, tehty päreitä, pyöritetty sahalaitoksia jne. Samaa on tehty suomessakin jo vuosisatoja

Nykyisellä tekniikalla tuulivoimalat on saatu tehokkaiksi sähköntuottajiksi ja sen voi aina pysäyttää silloin mikäli verossa on liikaa tuotantoa, toimenpide on todella yksinkertainen ja nopea.

Tanskaa käy nyt sikäli sääli, koska se on jonkun kommentoijan mielestä suurimpia päästöjen tuottajia, mutta se ei todellakaan johdu tuulivoimasta, vaan tehomaataloudesta.

Saksassa on jo pitkälle kehitettyä teknologiaa sähkön varastoinnin osalta, joka todennäköisesti tulee pian yleiseen käyttöön. Silloin ylituotannon osalta voidaan spekuloinnit lopettaa.

Toivotaan hyviä tuulia !

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Kiitos Kari järkevästä kommentista. On ilo havaita, että niitäkin on ilmassa.

Kari Savinen

OK ! Seppo

Olen joskus kysynyt muutamalta innokkaimmalta tuulivoiman vastustajalta, että saatteko jotain lahjusta atomivoiman lobbaajilta, mutta eihän sitä ainakaan kukaan tule myöntämään. No tämä on lähinnä huumoria !

Suomi tulisi energian suhteen omavaraiseksi, mikäli haluttaisiin.
Vaihtoehtoja olisi todella paljon, haluja vain puuttuu, ja tässä tuleekin mieleen se, että onko jollain se oma lehmä ojassa, kun vallitsevaa tilaa ei haluta muuttaa.?

Vastustus johtuu lähinnä tiedon puutteesta.

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #62

Eikös sinulla se lehmä ole ojassa, vai muistanko väärin.

Mikäli olen ymmärtänyt muidenkin tuulivoiman vastustajien mielipiteistä. Sitä vastustetaan älyttömien tukien ja sen ympäristöhaittojen takia sekä siksi, että se tuo lisäkustannuksia muille, jotka joutuvat tekemään tarvittavan säätövoiman, josta myllyparonit eivät piittaa tuontaivaallista sekä lisää päästöjä.

Eivätkö nämä riitä?

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #62

Niinpä. Käsitykseni mukaan kyse on siitä, että ns vanhat suuret energiantuottajat ovat tottuneet sanelemaan ja määräämään energiamarkkinoitamme ja kun mukaan tulee uusia tuulia, niin siinähän voitot ja markkinat pienentyvät ja sekös sitten harmittaa. Meillähän ei tarvita kuin jokaiseen kaupunkiin porattaisiin tarpeeksi syvä reikä maahan ja otettaisiin sieltä lämpö, niin ei tarvittaisi yhtään uutta ja kallista atomivoimalaa. Kun poliitikot ovat mukana suurten energiayhtiöiden hallituksissa suurine kokouspalkkioineen, niin jarrutus kaikkea uutta kohtaan on selvää. Mutta niin se vaan näyttää kehitys kuitenkin kulkevan parempaa kohti, vaikka vähän hitaasti, mutta varmasti kuitenkin.

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #67

Kannatat siis HELEN:in erittäin tehokaiden ja puhtaiden yhteiskäyttövoimaloiden lopettamista. Olet aivan väärässä puolueessa.

Sähkönkulutus nousisi, jos näistä luovuttaisiin. Tuulellako tekisit sähkön näisin pumppuihin tammikuun pakkasilla?

Atomivoimala on paljon halvempi kuin vastaavan vuotuisen energian tuottava määrä myllyjä vielä säätövoimaloineen ja ilman syöttötariffia. Älä vaan väitä, että ydinvoima saisi jotain tukea.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi Vastaus kommenttiin #67

Energiateollisuus tj. Arto Naukkarinen:

"Sähköntuotannossamme hiilidioksidivapaan tuotannon osuus on jo noin 70 prosenttia, uusiutuvien ja kotimaisten energialähteiden osuus on noin 40 prosenttia. Molemmissa olemme selvästi pidemmällä, kuin kriitikoiden esimerkkimaassa Saksassa, jossa sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt ovat kaksinkertaiset Suomeen verrattuna, ja ylittävät selvästi myös EU-maiden keskiarvon.

Suomessa sähkön hinta on, suhteellisen raskaasta verotuksesta huolimatta, EU-vertailussakin varsin kohtuullinen ja kilpailukykyinen.

Monien esittämässä esimerkkimaassa Saksassa sähkön hinta kotitalouksille ja valtaosalle saksalaista elinkeinoelämää on aivan EU:n kalleimmasta päästä. Suomen kotitalouksiin verrattuna saksalaisten maksama hinta on kaksinkertainen.

Tämä on johtanut Saksassa niin sanottuun energiaköyhyyteen, arvioiden mukaan lähes miljoonalla kotitaloudella on vaikeuksia selviytyä korkeista sähkölaskuistaan. Tilanne johtuu mm. valtavista tuista, joita maksetaan erityisesti aurinko- ja tuulivoimalle."

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Seppo, on ilo havaita järkeä esiintyvän muillakin sinun lisäksesi.

Tapani Lahnakoski

Vihreiden mielestä tuulimyllyt ovat uutta ja ydinvoima vanhaa tekniikkaa.

Päästöt johtuvat siitä, että Tanskaan ei ole rakennettu ydinvoimaa ja vesivoimaa ei ole tarjolla. Päättivät sitten turvautua tuuleen ja hiileen ja siitä tuli savolainen tarusankari: Vituiks män.

Kari Savinen

Tässä paljastuu se vanha viisaus, aina ei voi voittaa.

Olen usein miettinyt noita saksalaisia, kun ovat aika tehokkaita muutenkin, niin miksi he kokastelevat tuon tuulivoiman kanssa, jos se on niin huonosti kanattavaa ?
eikö olisi vaan paras kehitellä niitä "mersuja" "bemareita" jne.

Tuosta kun Tanskan kautta ajelee Saksaa alaspäin, niin on siinä tuulivoimala poikineen !

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen Vastaus kommenttiin #65

Kari, et ole ensimmäinen etkä varmaan viimeinen , joka moista ihmettelee ; olen ´opastanut´ erästä ´valta-lehden´ toimittajaa, kävimme läpi- kuten aina näissä tapauksissa- tuulivoiman perusasiat : ei korvaa mitään muuta sähköntuotanto-muotoa, ei vähennä päästöjä, maksaa miljardeja jne..

Kun nämä asiat - kuten aina- saadaan ´opastettavalle´ yksiselitteisesti selväksi , esiin tulee- kuten aina- se viimeinen veto ; " Kun se Saksa...", niin tuli myös tämän toimittajan kanssa ja lähetin hänelle alla olevan linkin ; ei ole sen jälkeen enää kysellyt.

http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Täältä näet Saksan sähköntuotannon:

https://www.energy-charts.de/power_inst.htm

Saksan sähkötehon tarve on n. 70 GW.
Kuten kuvasta näet on Saksalla tuuli/aurinkotehoa n. 70 GW.
Kari , kysy itseltäsi , miksi Saksa ei sulje säteileviä ydinvoimaloitaan ja hiukkaspäästöillä saastuttavia hiilivoimaloitaan.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Mun mielestä ihminen on valjastanut tuulivoiman käyttöönsä ennen ydinvoimaa, tosin molemmat ovat ydinvoimaa, tuulen "tulipesä" on vain hiukan kauempana.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

"Tanskaa käy nyt sikäli sääli, koska se on jonkun kommentoijan mielestä suurimpia päästöjen tuottajia, mutta se ei todellakaan johdu tuulivoimasta, vaan tehomaataloudesta."

Tanskan energiantuotanto nimenomaan on Euroopan saastuttavinta.

http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/517...

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Kirjoitin tuonne toisaalle tavallaan tuulivoimaa vastustavan kirjoituksen kommentiksi, ja koska olen laiska kopioin sen kylmästi. Koska energia-asioista puhuttaessa on viimeisin kehitys aina merkittävää?

"Kiitos vastauksesta.

Oikeasti kylmäfuusio ei todellakaan enää ole hörhöjen hölmöilyä, vaan on jo käytännön toteutusasteella.

Toriumreaktorien kehittelyyn ja samoin ITER -kuumafuusiolaitokseen on kaadettu miljardeja, mutta tulokset eivät ole päätä huimanneet.

Oheisen linkin kuvista voi katsahtaa Andrea Rossin kehittelemää LENR- laitteistoa. Hän kertoo koeajavansa 1MW:n tehoista lämmityslaitetta, joka toimii hänen kehittämänsä LENR-toteutuksen avulla.
Vaatien sähkötehoa vain osan tuosta tuotosta.
Kuvia laitteistostaan on täällä:
http://andrea-rossi.com/1mw-plant/

Fossiilisten polttoaineiden korvaamisen tämänhetken ratkaisut eivät ainakaan tuuleen huutaen synny, aurinkovoimastakaan ei oikeasti ole meille pimeyden kulkijoille kaiken ratkaisuksi.

Siksi olemme pakotetut käyttämään fissiovoimaa kunnes joku saa poliitikot lopulta tajuamaan LENR-tutkimuksen tärkeyden, ja koko Suomemme saa siitä ja oheiskehityksestä potkua kaupankäyntiimme.

Tai sitten Venäjäkin rynnistää meistä ohi, koska tutkimus siellä on kiivasta:
http://www.e-catworld.com/2015/03/27/parkhomov-aga...

Tämä venäläisen professorin olohuoneessaan toteuttama LENR- toisinto on ollut alku lukuisille ilmiön toistokokeille, joita on tekeillä nyt ympäri maailmaa. Eikä vähimpänä MFMP:n tekeillä olevat toisinnot:
http://www.e-catworld.com/2015/03/29/mfmp-testing-...

Meillähän on kyllä jo yksi suomalainen patenttihakemus aiheesta, Etiam Oy:n Pekka Soininen on sellaisen jättänyt ja onpa saanut keksintösäätiön tukeakin patenttinsa kehittämiseen. Nyt toimii yksityisen rahoituksen turvin:
http://etiam.fi/

Ja muistathan Pekka Haaviston tapaamisen Briouin-firman edustajien kanssa, hekin ovat kehityksessä mukana:
http://www.lenrnews.eu/2014/11/ (muutama sivu alaspäin, siellä on oikein kuvakin)

Toivottavasti alan henkilönä voit tutustua LENR- ilmiöön edes pintapuolisesti, se vaan nyt poksahtaa käsiin, ja meidän olisi elintärkeää olla kehityksen kärjessä. Kuten huomataan tuosta Japanin esimerkistä, siellä jo panostetaan ilmiön hyödyntämiseen:
http://www.e-catworld.com/2015/03/30/cold-fusion-b... "

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski

Viestissä 8 klo 14.38 totesin Fingridin tietoihin perustuen, että sillä hetkellä: "ällä hetkellä Tanskan maalla tuulee. Tuulivoimaa 3919 MW ja lauhdevoimaa 1587 MW vienti 664 MW.

Sähkön hinta Tanskan 1 ELSPOT markkinoilla 14,92 €/MWh TAnska 2:lla, Skandinaviassa 25,45 €/MWh, SUomessa 34,98"

Nytkin Tanskassa tuulee: Tanskassa tuulivoimaa 3920 MW ja lauhdevoimaa 1621 MW, eli hiilivoimalla tuotetunkin sähkön tuotanto on noussut, nyt Tanska vie sähköä 1103 MW. Suomeen tuodaan tällä hetkellä 2 654 MW (kokonaiskulutus 10 947 MW). Hinnat ovat Tanskassa 24,35€ ja Suomessa 28,18. Saksassa aurinkovoimalat ovat mykkinä, joten Saksasta viedään vain 500 MW Pohjoismaihin.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Harmillista, ettei Seppo Leskisen kaltainen energia-asiantuntija ryhtynyt uudelleen perussuomalaisten kansanedustajaehdokkaaksi.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

No mutta Matti, tässä alkaa pian harmittamaan, kun en lähtenyt jäsenäänestykseen mukaan...Mutta toisaalta, kun tuo Aimokin valisti, että tuulivoiman kannattajalla ei ole asiaa persujen ehdokkaaksi, niin päätin valita tämän huolettoman eläkeläisen olotilan.

Tapani Lahnakoski

Järkevä päätös!

Eläkkeellä on hyvä olla
ei huolet paina
ei rasitu polla
antaudu sinäkin suosiolla
taikka anna meidän olla!

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Eläpäs nyt pane sanoja suuhuni,minä olin esittämässä sinua esivaaliehdokkaaksi ja soitinkin sinulle, jotta kävisit allakirjoittamassa suostumuspaperin.
Totesit jos puolue haluaa, niin asettaa minut ehdokkaaksi.
Kuten voinet nyt itsekin todeta, puolue ei todellakaan halunnut, valitettavasti.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #86

Veikkaanpa, että puolue, tai pikemmin piirihallitus, teki minulle suorastaan palveluksen. Minä poika nautin karavaanarielämästä täysillä ja viis veisaan siitä, mikä puolue menestyy ja mikä ei.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Myöhäistä, mutta kauppa ja teollisuusministerin posti on vielä avoinna,
järjenjättiläisenä suosittelen lämpimästi ministeriksi nimitystä.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Kiitos Aimo! Luotan sinuun, tulevaan kansanedustajaan!

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #87

Kiitos kannatuksestanne, tämä arpa ei voita.

Tapani Lahnakoski

Näitä harrastuksia voi tietenkin jatkaa niin kauan kuin perse kestää. Meillä se vuotaa jo todella pahasti.

Reijo Tossavainen

Tuulienergiasta johtuen Tanskassa sähkö on huomattavasti Suomea kalliimpaa.

Suomessa lisätään tuulivoiman käyttöä huomattavasti. Se on myllyfirmillle kannattavaa, koska veronmaksajien tuki on yli puolet hinnasta. Ajanmittaan siitä syntyy miljardiluokan kustannus. Siihen meillä ei ole varaa. Vähiä rahoja ei saa syytää sananmukaisesti taivaan tuuliin.

Pekka Heliste

Tuulivoiman kallista hintaa kompenoi se, että Tanska on maailmanmitassa suuri tuulivoimaloiden tuottaja ja tuulivoimateollisuus työllitää hyvin tanskalaisia

Tapani Lahnakoski

Eikä kompensoi. Tuulimyllyjen pystytys Tanskaan on nyt käytännössä nolla. Rahaa kuluu tolkuttomasti maan energiahuoltoon. Myllyjä menee kyllä hulluille muihin maihin, kuten Suomeen. Ei näillä ole mitään tekemistä keskenään.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #93

Kotimarkkinoilla on aina merkitystä, ei Nokiakaan olisi noussut ellei kotimainen operaattori olisi ostanut Nokian teknologiaa huolimtta siihen liittyvistä onelmiat

Kun kotimarkkinoiden tuella on saatu kehitettyä toimiva ja kilpailukykyinen tuote niin sillä voi sitten valloittaa maailmaa

Tanskassa tuulivoimateollisuus työllistää liki 30000 henkeä.Kyllä jokainen suomalainen poliitikko lankeaisi loveen, jos Suomi saisi tällaisen työllistäjän.Lisäksi tulevat kerrannaisvaikutukset kotimaan markkinoille n 100000 työpaikkaa

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #95

Tämä tilanne oli ja meni Tanskassa. Myönnän toki, että Tanska oli tuulimyllytehtailun kanssa asialla ajoissa ja kehitti omat myllynsä ja pystyttikin niitä omille konnuilleen runsaasti, kun vaihtoehdot olivat vähissä. Nyt niitä sinne ei enää lisää haluta, ehkä merelle joitakin.

Kyllä he edelleen myyvät näitä tyhmille ostajille tietenkin.

Suomelle tästä kakusta ei ole enää tulossa mitään viipaletta. Tuotanto niin tuuli- kuin aurinkovoimankin laitteista tehdään ihan jossain muualla.

Nokian kännykkämenestys alkoi pohjoismaisten telehallintojen yhteistyöstä, kun siellä kehitettiin NMT-standardi. Tässä olimme selviä hyötyjiä, kun olimme ajoissa liikkeellä. Olin itse Nokialla 80-luvun. Nokian verkkotoiminta oli kuitenkin jo vanhaa perinnettä ja NMT:n toiminta pystyttiin hyvin todentamaan.

Mikä on nykyinen tilanne tulevista näkymistä, joissa Suomen teollisuus taapertaa heikossa hapessa? Tuleeko jokin loistava mahdollisuus mielen? Tuulimyllyt ja aurinkopaneelit ovat ihan joidenkin muiden businesta. Bioenergiateknologian myynti on myös onnetonta, kun sitä on niin harvoissa paikoissa saatavilla.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Reijo, nyt kävit pahoittamassa Seppo Leskisen mielen, sinäkin Brutukseni.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Ei minun mieltäni pahoita kukaan mielipiteillään, ei edes väärillä mielipiteillä. Minä näen sen tosiasian, että Suomeen ja muuallekin maailmalle pystytetään koko ajan uusia voimaloita. Jos kysymys olisi jostain puhalluksesta tai huijaamisesta, niin eihän nyt toki niitä rakennettaisi. Ne hupsut jotka täällä parkuvat, että Tanskaan ei enää rakenneta uusia myllyjä, kuin ehkä merelle joitain, eivät ilmeisesti ymmärrä, että Tanska on jo saavuttamassa tavoitteensa, 50 prosenttia, tuulivoimaa. Jossain se kulkee rajakin ja Tanska on asettanut tuon 50 prosenttia. Suomenkin myllyjen määräksi on asetettu tavoitteet ja rajat joita kohti ollaan etenemässä hyvää vauhtia juuri syöttötariffin ansiosta.

Turvetuotanto on kallista ja ympäristölle haitallista ja on siten kulkemassa kohti tiensä päätä. Uudet kevyemmät ratkaisut kuten tuuli, aurinko, bioenergia ja maalämpö valtaavat alaa vauhdilla.

Tapani Lahnakoski

Kohta on myllyjä niin paljon, että miljardiluokan kustannus tulee jokavuosi.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Siis ajan mittaan syntyy miljardiluokan kustannus. Kerrotko millaiset kustannukset ovat syntyneet ajanmittaan vuosikymmenten aikana mm turpeen hyötykäytöstä?

Ja senkin haluaisin tietää, että minkä verran valtion budjetista vuosittain tuetaan tuulivoimaa ja sen rakentamista ja jos vielä mahdollista, niin kertoisitko tuulivoiman hyödyt mm. kunnille ja maanomistajille ja samalla koko yhteiskunnalle, sillä täytyyhän hyötyjäkin olla, vai? Vai onko tuulivoima kuin maatalous, että mitä enemmän tuotat, niin sitä enemmän tarvitset tukia?

Tapani Lahnakoski

Kun tukeen oikeuttavat hankkeet on toteutettu, vuotuinen tuki nousee todennäköisesti yli puolen miljardin. Riippuu siitä, kuinka tehokkaita uudet myllyt ovat. Myllymetsä tulee maksamaan n. 5 miljardia, josta yli 90 % menee ulkomaille. Syöttötariffilla se maksetaan. Tuottoakin tulee omistajille, joista yli puolet ovat ulkomaisia.

Tuulivoimaan ei ole maksettu vielä investointitukia. Korkeintaan hiukan merituulivoiman tutkimukseen. Jos merelle aletaan rakentaa, niin ne saavat investointitukiakin nykypäätöksin.

En tunne turpeennoston kustannuksia. Investointitarve koneisiin on kuitenkin murto-osa myllytarhaan nähden. Vesistöjä sillä touhulla on kyllä pilattu. Minä kannatan ydinvoimaa. Fortumin pitäisi saada rakentaa uusi laitos Loviisaan vanhentuneiden tilalle, kun osaamista on paikkakunnalla.

Valtion budjetissa nämä tuet eivät näy, kun ne otetaan koko ajan nousevasta sähköverosta ohi budjetin. Hauska jippo.

Kyllä sinun olisi jo pitänyt oppia, että tuulivoiman syöttötariffi toimii juurikin noin eli tuki kasvaa tuotannon mukana.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen Vastaus kommenttiin #102

Kun kerran tuulivoiman syöttötariffi on noin tiedossa niin kertoisitko samalla muidenkin uusiutuvien energiamuotojen syöttötariffituista, koska onhan niitäkin, eikö?

Minä en vastusta ydinvoimaa, mutta sitä, että sitä ei tuettaisi veronmaksajien/sähkönkuluttajien selkänahasta, en usko tällä syönnillä. Uskotko sinä ihan tosissasi?

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #103

Vihreät väittävät, että ydinvoimaa tuetaan. Tuki alkoi silloin, kun sähkövero keksittiin uusiutuvien tukemiseksi. Ilman sitä tätä verohelpotusta raskaalle teollisuudelle, jota tueksi kutsutaan, ei olisi tarvinnut tehdä. Tuki muulle sähköntuotannolle syntyi siis näiden viherverojen keksimisen myötä.

Muuta tukea eivät muut saa. Erilaisia veroja sähköntuottajat kuitenkin maksavat. Sähkönkuluttajien selkänahka tässä "tuessa" ei kärsi yhtään.

Muiden syöttötariffit varmaan löydät itsekin kuukkelista.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Suosittelen tutustumaan kuinka paljon tarvitaan terästä, kuparia , muovia, betonia, kuljetuksia ja ennenkaikkea energiaa ennen kuin tuulivoimala on käyttökunnossa. On myös esitetty arvioita, ettei tuulivoimalan rakentamiseen käytetty energiaa saada takaisin myllyn elinaikana. En tunne Leskisen asiantuntemusta yleensäkään sähkön tuottamisesta, mutta kaltaiseni metallimiehet, jotka ovat työskennelleet itseni tavoin niin hiili kuin ydinvoimaloissa pitävät tuulivoimaloita jo teknisiltä ratkaisuiltaan vanhanaikaisena kun otetaan huomioon sen tuottaman sähkön määrän. Mielenkiinnolla odotan myös kun myllyt vanhenevat, kuin kalliiksi niiden huolto ja korjauskustannukset tulevatkaan nousemaan vai tuleeko kenties myllyn purku edullisemmaksi ratkaisukseksi kun jatkuva korjaus.

Tapani Lahnakoski

Niiden jättäminen pystyyn jököttämään on vielä halvempi vaihtoehto. Betonijalustan purku vaatisi runsaasti dynamiittia. Ne kun roudattaisiin vaikka Tahkon huipulle, niin saataisiin toista sataa metriä lisää korkeuseroa.

Eiköhän valtio tule taas apuun, kun syöttötariffi loppuu ja siivet seisahtuvat, myllyfirmat menevät samalla konkkaan. Uudet genikset vaan tilalle ja valtiosta tulee uusi tuuliparoni. Ei niillä tuotoilla kyllä makseta kovia vuokria maanomistajille, tai tiedä häntä miten sähkönhinta kehittyy 12 vuodessa.

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro Vastaus kommenttiin #101

LAAJENNETTUA TIETOA TUULIVOIMASTA
Soinin yhtenäiskoulun ruokalassa, Koulutie 1, Soini

8.4.2015 klo 18.00

Denis Siponen, VTT:n tutkija

Kalervo Uusitalo, Karijoen kunnanvaltuutettu

Tilaisuus on avoin kaikille

Pyörätien rakentamiseen rahaa, jos tuulivoimalavalitukset vedetään pois..
http://www.siikkis.fi/etusivu/7396237.html

"Porin Peittoon voimala-alueella on 12 kappaletta 4,5 megawatin tuulivoimalaa, jossa melumallinnuksessa lasketun 40 desibelin suojaetäisyyden sisälle jää noin sata kiinteistöä. Todellisen 40 desibelin suojaetäisyyden sisälle jää kuitenkin useita satoja asuntoja ja suojaetäisyyden pitäisi olla 3 000 metriä. Nyt lähin asunto sijaitsee 420 metrin etäisyydellä voimalasta."
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/tuulivoiman-mel...

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro

Vaikka laskelmia ei saada näkyville, joitakin arvioita on tehty ja ovat ehkä sen suuntaisia, etteivät ole ymmärrettävästi julkaisukelpoisia?

Pelkästään neodymiumin luohinta Kiinassa aiheuttaa paikallisen ympäristökatastrofin, tai mitä mahtaa 1 000 tn betonipaakku paikallisesti aiheuttaa vesistöille, pohjavesille...

Kansantaloudelle tappiota aiheutetaan monin tavoin, tästäkään kenelläkään ei ole laskelmia vielä? Toiminta on maailmanlaajuista, vastustus on paikallista. Ilmeisesti joka maassa on maaseudulla pieni vähemmistö kansalaisia, joita tämä maailmanlaajuinen toiminta selvästi häiritsee?

Kyseenalaistajien määrä kasvaa kuitenkin maailmalla, tutkimustoiminta lisääntyy, kaikki vaatii aikansa ja yksityisten henkilöiden aktiivisuutta! Kts. oheiset linkit.

http://en.friends-against-wind.org/health/wind-tur...

”An important interview of acoustic engineer Steven Cooper on Fairdinkum Radio.”

”The resident observations and identification of sensation indicates that the major source of complaint from the operation of the turbines would appear to be related to sensation rather than noise or vibration,” the report says. “For some residents experiencing adverse sensation effects, the impact can be exacerbated by bending over rather than standing, with the effect in some cases being reported as extremely severe and lasting a few hours.”

”Asukkaiden havainnot ja tunnistaminen tuntemuksista osoittavat, että merkittävä syy kanteluihin näyttäisi liittyvän tuulivoimaloiden toiminnasta lähtevään pikemmin tuntemukseen kuin melusta tai tärinästä ", raportissa sanotaan. "Joillekin asukkaille haittavaikutusten tuntemukset ovat haitallisia, vaikutukset voivat pahentua kumartuneena ollessa kuin että olisi seisten, vaikutuksista eräissä tapauksissa on raportoitu erittäin vakavina ja muutaman tunnin kestävinä."

http://www.expressen.se/nyheter/jag-slass-for-mina...

”Det pågår ett uppror i Sverige, från norr till söder blåser iskalla vindar. Folk är förbannande, frustrerade och maktlösa.
Deras ilska riktar sig mot regeringens och riksdagens stora satsning på vindkraft. Staten bidrar via stora subventioner till exploatering av stora markområden. Skogar och fält fylls med jättelika bullriga vindkraftverk som dominerar allt i sin närhet.”

"Ruotsissa on käynnissä jatkuva vastustus, pohjoisesta etelään, puhaltaa nyt hyiset tuulet. Ihmiset kiroavat, ovat turhautuneita ja tuntevat voimattomuuden tunnetta.
Heidän viha kohdistuu hallituksen ja eduskunnan suuriin investoinneista tuulivoimaan. Valtio pyrkii suuria tukia hyödyntämällä valtaamaan suuria maa-alueita. Metsät ja pellot ovat täynnä jättiläismäisiä meluisia tuulivoimaloita, jotka nousevat hallitsevaan asemaan ympäristössään."

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

No voi voi sentään..että onpas hankalaa, kun liian pienet kengät puristavat.

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro Vastaus kommenttiin #109

Vaikeuksien kautta voittoon! Pienestä tulee iso, välillä on vähän kasvukipuja.

Tapani Lahnakoski

Varmaan tarkoitit tuolla 1000 tonnin betonipaakulla voimalan jalustaa?

Se ei riitä alkuunkaan. Tuon verran siinä on jo terästä. Jalustan koko riippuu maastosta ja tietenkin voimalan koosta, mutta betonimäärä pyörii 30 000 tonnin tienoilla.

http://www.epvtuulivoima.fi/blog_posts/miljoona-ki...

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro Vastaus kommenttiin #111

Olet oikeassa, muistelin tilaisuutta yli 3 vuotta sitten kun kerrottiin yhden jalustan vaativan 30 betoniauton betonilastia, joten laskin 30 x 30 = 900 tn.

Tuo koski ilmeisesti pienen tuulivoimalan jalustaa ja lisäksi teräksen osuus pitää lisätä laskelmissa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset